Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  9 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

223

kendi seviyesiyle, gayret ve hassasiyetiyle ve biraz da ortamla alâkalı süb-

jektif bir hal olduğundan bu konuda herkes için ortalama bir çizgiden söz

etmek ve buna namazın şartları arasında yer vermek doğru olmaz. Na-

mazda sözü edilen iç huzuru ve kalbî bağlılığı yakalamak, ruhun maddî

âlemden Allah'ın huzuruna yükselişini hissetmek herkes için kolay olmadığı

gibi arzu etmekle elde edilebilen bir sonuç da değildir. Böyle bir mükellefiyet,

insana gücünün üzerinde bir yük yüklemek anlamına gelir. Fakihlerin, zâ-

hirî şartların yerine getirilmesiyle mükellefin uhdesinden namaz borcunun

düşeceğini ve bunun dünyevî hükümler bakımından yeterli olacağını söyle-

meleri bu sebepledir. Kılınan namazın kabul olunup olunmaması, âhirette

fayda verip vermeyeceği fıkhın konusu değildir. Ayrıca fakihler fetva verir-

ken, insanların kusur ve eksikliklerini de dikkate almışlar, mükellefiyet

şartlarını ideal değil ortalama ölçülerde tutmaya çalışmışlardır. Bu gerekçe ve

mülâhazalar sebebiyledir ki, namazın ruhu olan kalp huzuru namazın ta-

mamında şart koşulmamış, namaza başlarken yapılan niyetteki ihlâs ve

yöneliş yeterli görülmüştür.

III. NAMAZ ÇEŞİTLERİ

Hanefîler dışındaki çoğunluk, vâcip hüküm kategorisini kabul etmedik-

leri için namazı genel olarak farz ve nâfile şeklinde iki gruba ayırmışlardır.

Hanefîler'e göre ise namazlar: a) farz, b) vâcip, c) nâfile olmak üzere üç

çeşittir. Bununla birlikte Hanefîler arasında farklı gruplamalar da bulun-

maktadır. Bunlardan birine göre namazlar; a) Allah'ın farz kıldığı

(mektûbe)

namazlar, b) Hz. Peygamber'in sünnetiyle sabit olan

(mesnûn)

namazlar, c)

nâfile namazlar olmak üzere üç çeşittir. Hz. Peygamber'in sünnetiyle sabit

olan namazlar da vâcip olan ve vâcip olmayan kısımlarına ayrılır.

A) FARZ NAMAZLAR

Farz olan namazlar, aynî farz

(farz-ı ayın)

ve kifâî farz

(farz-ı kifâye)

olmak

üzere ikiye ayrılır. Farz-ı ayın olan namazlar yükümlülük çağındaki her

müslümana farz olup, her biri ayrı ayrı bunu yerine getirmekle mükelleftir.

Farz-ı ayın olan namazlar, her gün beş vakit namaz ve her hafta cuma günleri

kılınan cuma namazından ibarettir. Günlük farz namazlar sabah namazı 2

rek‘at, öğle namazı 4 rek‘at, ikindi namazı 4 rek‘at, akşam namazı 3 rek‘at ve

yatsı namazı 4 rek‘at olmak üzere toplam 17

(on yedi)

rek‘attır. Cuma namazı,

cuma günü öğle namazının vaktinde cemaatle kılınan ve farz olan kısmı 2

rek‘at olan bir namazdır. Cuma namazı kılınınca ayrıca öğle namazı kılınmaz.