Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  11 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 11 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

225

Fakat en doğru ve yaygın gruplama farz ve vâcip namazların dışındaki

namazları, genel olarak nâfile başlığı altında ele alıp bunları kendi içinde

kısımlara ayıran gruplamadır. Nâfile kelimesinin, farz ve vâciplerin dışında

fazladan yapılan işler anlamına gelmesi ve yaygın olarak mendup, müste-

hap ve tatavvu olarak da adlandırılması bu gruplamanın daha tutarlı oldu-

ğunu göstermektedir. Buna göre nâfile namaz ifadesi, bir vakti bulunan

sünnetleri

(müekked sünnet ve müstehap sünnet)

ve vakte bağlı olmayan

tatavvu namazları içine alır. Birincisi,

sünen-i revâtib

, ikincisi

regaib

türleri

olarak adlandırılır. Revâtib, belli bir düzen ve tertip içinde, beş vakit

farz namazlarla birlikte ve belli bir devamlılık içinde kılındığı için revâtib

adını almıştır. Bu açıdan revâtib sünnetler, düzenli olarak kılınan sünnetler

demektir. Bunlar, Hz. Peygamber'in sünnetine uyularak vakit namazların-

dan önce veya sonra yahut kimisinde hem önce hem sonra kılınan namaz-

lardır. Peygamberimiz’in devam edip etmemesine göre bunların bazıları

sünnet-i müekkede, bazıları sünnet-i gayr-i müekkede olarak nitelendirilir.

Hanefî literatürde, sünnet-i müekkede olan namazlar kısaca "sünnet", gayr-i

müekked olanlar ise "müstehap" veya "mendup" diye adlandırılmıştır. Rama-

zan ayında yatsı namazından sonra kılınan teravih namazı da, sünnet-i

müekkede türünden bir namazdır.

Revâtib sünnetler dışındaki nâfile namazlar ise regaib adını alır. Bunlar,

Hz. Peygamber'in uygulamalarına dayanılarak belirli zamanlarda veya bazı

vesilelerle kılınan ya da kişinin kendi isteğiyle herhangi bir zamanda Allah'a

yakınlaşmak ve sevap kazanmak amacıyla kıldığı namazlardır. Bunlar gö-

nüllü olarak kendiliğinden kılındığı için "gönüllü

(tatavvu)

namazlar veya

arzuya bağlı namazlar" olarak da adlandırılır. Teheccüd namazı, kuşluk

(duhâ)

namazı, istihâre namazı, yağmur duası, husûf namazı, küsûf nama-

zı, tahiyyetü'l-mescid, tövbe namazı, evvâbîn namazı, tesbih namazı, ihra-

ma giriş namazı, yolculuğa çıkış ve yolculuktan dönüş namazı, hâcet nama-

zı, abdest ve gusülden sonra namaz regaib türünden nâfile namazlardır.

İslâm kültüründe sünnet namazlar, özellikle vakit namazlarının önce-

sinde-sonrasında kılınan sünnet namazlar, farz namazlara hazırlayıcı ve

onları koruyucu ibadetler olarak değerlendirilmiş, ayrıca Hz. Peygamber'e

bağlı olmanın da bir göstergesi kabul edilmiştir. Bunun için de, bu namazla-

rın mümkün oldukça kılınması tavsiye edilmiş ve terkedilmesi kötü bir dav-

ranış sayılmıştır. Bununla birlikte, sonuçta farz veya vâcip olmayıp sünnet

olduğu için de çeşitli nedenlerle terkedilmesine müsaade ve müsamaha

edilmiştir.