Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  15 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 15 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

229

davranmamak şarttır. Zaten bu tür icmâlara aykırı davranmak, öteden beri

âlimler tarafından bid‘at ve sapıklık olarak değerlendirilmiş, hatta konunun

önem derecesine göre bazı icmâları inkâr edip karşı gelmenin küfür olacağı

belirtilmiştir.

2. Necâsetten Tahâret

Necâsetten tahâret, vücut, elbise ve namaz kılınacak yerin, -insan kanı

ve idrarı, at, koyun gibi hayvanların idrar ve dışkıları gibi- dinen pis sayılan

şeylerden temizlenmesi demektir. Ağır

(galîz)

necâset ve hafif necâsetin

neler olduğu ve bunların hangi ölçüde bulunmalarının namaza engel olacağı

konusu

TEMİZLİK

bölümünde açıklanmıştır.

Namazın sıhhatine engel olacak ölçüde necâset taşıyan bir elbise ile bil-

meyerek namaz kılan kimsenin, bu durumu öğrendikten sonra namazını

iade

etmesi gerekir.

3. Setr-i Avret

Avret, insan vücudunda başkası tarafından görülmesi ayıp ya da günah

sayılan yerlerdir. Setr-i avret, avret sayılan yerleri örtmek demektir. Avret

yerlerinin namazda olduğu gibi, namaz dışında da örtülmesi ve başkalarına

gösterilmemesi gerekir.

Avret kelimesi Kur'ân-ı Kerîm'de terim anlamına yakın bir şekilde iki

yerde geçmiş olmakla birlikte

(en-Nûr 24/31, 58)

, avret yerlerinin sınır ve

ölçüleri gösterilmemiştir. Kur'an'da geçen "sev'e"

(el-A‘râf 7/20, 22, 26, 27;

Tâhâ 20/121; el-Mâide 5/31)

kelimesiyle de en dar anlamda avret yani erkek

ve kadının cinsel organı kastedilmiştir. Bunun Kur'an'da "sev'e" diye anıl-

ması, onların örtülmesinin aklın ve fıtratın da gereği olduğunu göstermekte-

dir. Bu bakımdan buna galîz avret denilmektedir. Cinsel organların dışında

nerelerin avret olduğu hususu büyük ölçüde hadislerle düzenlenmiştir. Hz.

Peygamber'in bu düzenlemeyi yaparken, o dönemin giyim kuşam tarzını da

dikkate aldığı açıktır. O dönemde bugünkü anlamda iç çamaşırının olmadığı,

en azından iç çamaşırı giyme âdetinin bulunmadığı dikkate alınırsa, Hz.

Peygamber'in erkekler için yaptığı bu düzenlemenin, gerek namazdaki hare-

ketler gerekse namaz dışında oturup kalkmalar esnasında, esas avret yerle-

rinin

(cinsel organ ve makat)

görünmemesi açısından ne kadar yerinde ol-

duğu görülür.

Erkek için avret, yani örtülmesi gereken yerler, göbek ile diz kapağının

arasıdır. Bu konuda biraz daha ihtiyatlı davranan Hanefîler diz kapaklarını