

N
AMAZ
229
davranmamak şarttır. Zaten bu tür icmâlara aykırı davranmak, öteden beri
âlimler tarafından bid‘at ve sapıklık olarak değerlendirilmiş, hatta konunun
önem derecesine göre bazı icmâları inkâr edip karşı gelmenin küfür olacağı
belirtilmiştir.
2. Necâsetten Tahâret
Necâsetten tahâret, vücut, elbise ve namaz kılınacak yerin, -insan kanı
ve idrarı, at, koyun gibi hayvanların idrar ve dışkıları gibi- dinen pis sayılan
şeylerden temizlenmesi demektir. Ağır
(galîz)
necâset ve hafif necâsetin
neler olduğu ve bunların hangi ölçüde bulunmalarının namaza engel olacağı
konusu
TEMİZLİK
bölümünde açıklanmıştır.
Namazın sıhhatine engel olacak ölçüde necâset taşıyan bir elbise ile bil-
meyerek namaz kılan kimsenin, bu durumu öğrendikten sonra namazını
iade
etmesi gerekir.
3. Setr-i Avret
Avret, insan vücudunda başkası tarafından görülmesi ayıp ya da günah
sayılan yerlerdir. Setr-i avret, avret sayılan yerleri örtmek demektir. Avret
yerlerinin namazda olduğu gibi, namaz dışında da örtülmesi ve başkalarına
gösterilmemesi gerekir.
Avret kelimesi Kur'ân-ı Kerîm'de terim anlamına yakın bir şekilde iki
yerde geçmiş olmakla birlikte
(en-Nûr 24/31, 58)
, avret yerlerinin sınır ve
ölçüleri gösterilmemiştir. Kur'an'da geçen "sev'e"
(el-A‘râf 7/20, 22, 26, 27;
Tâhâ 20/121; el-Mâide 5/31)
kelimesiyle de en dar anlamda avret yani erkek
ve kadının cinsel organı kastedilmiştir. Bunun Kur'an'da "sev'e" diye anıl-
ması, onların örtülmesinin aklın ve fıtratın da gereği olduğunu göstermekte-
dir. Bu bakımdan buna galîz avret denilmektedir. Cinsel organların dışında
nerelerin avret olduğu hususu büyük ölçüde hadislerle düzenlenmiştir. Hz.
Peygamber'in bu düzenlemeyi yaparken, o dönemin giyim kuşam tarzını da
dikkate aldığı açıktır. O dönemde bugünkü anlamda iç çamaşırının olmadığı,
en azından iç çamaşırı giyme âdetinin bulunmadığı dikkate alınırsa, Hz.
Peygamber'in erkekler için yaptığı bu düzenlemenin, gerek namazdaki hare-
ketler gerekse namaz dışında oturup kalkmalar esnasında, esas avret yerle-
rinin
(cinsel organ ve makat)
görünmemesi açısından ne kadar yerinde ol-
duğu görülür.
Erkek için avret, yani örtülmesi gereken yerler, göbek ile diz kapağının
arasıdır. Bu konuda biraz daha ihtiyatlı davranan Hanefîler diz kapaklarını