Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  7 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 7 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

221

miş, ümmetin namazla ilgili ortak bilinç ve değerlendirmesi âdeta bu cüm-

leyle özetlenmiştir.

Namaz belli eylemler ve özel rükünler ile yüce Allah'a kulluk etmektir.

Namazın dış görünüşü birtakım şekiller ve zikirden ibaret ise de, içerisi ve

gerçek mahiyeti, yüce yaratıcıya münâcât etmek, O’nunla konuşmak, O’na

yakınlaşmak ve O’nu müşahede etmektir. Bu özelliğinden dolayı, yani yüce

yaratıcı ile teklifsiz, aracısız buluşma ve konuşma anlamına gelişinden do-

layı, namaz ilâhî bir lutuf olarak kabul edilmiştir.

Namazı terketmek, kılmamak büyük günahtır. Peygamberimiz, kıyamet

gününde hesabı sorulacak ilk amelin namaz olacağını bildirmiştir (Tirmizî,

“Salât”, 188). Namaz kılmak, Müslümanlığın dışa yansıyan temel göstergele-

rinden biri sayıldığı için İslâm bilginleri farziyetini inkâr etmeksizin namazı

terkeden kimse için, mevcut bazı rivayetleri de kendi anlayışlarına göre de-

ğerlendirerek, bazı müeyyideler öngörmüşlerdir. Gayet tabiidir ki namaz ve

diğer ibadetler Allah rızâsı için ve içten gelerek yapıldığında anlamını ve ama-

cını gerçekleştirmiş olur. Bunun dışında birtakım zorlamalarla veya gösteriş

için kılınan namazların bir değeri olmadığına göre, namazı terkedenler için

fakihlerin kendi zamanlarına göre öngördükleri müeyyideleri kamu düzeni ve

genel ahlâk ilkesi açısından değerlendirmek gerekir. Esasen bu müeyyidelerin

dayandırıldığı hadislerin büyük çoğunluğu, namazın terkedilmesinin müeyyi-

desini değil, İslâm dininde namaz ibadetinin önemini gösterme amacına yöne-

lik bulunmaktadır. Kimsenin kimseyi zorla müslüman etme hak ve yetkisi

bulunmadığına göre, bu dine mensup olanlar kendi özgür iradeleriyle bu dini

seçmiş olacaklar ve bu dinde oldukça önemli bir yeri bulunan namaz ibadetin-

den haberdar olacak ve bunu zevkle yerine getireceklerdir.

Namaz insanın maddî ve mânevî temizliğinin vasıtası olmaktadır. Çünkü

namaz kılmak için gerekiyorsa gusül abdesti almak, normal durumlarda

abdest almak suretiyle bir nevi vücut temizliği yapılmış olduğu gibi, ayrıca

elbisenin ve namaz kılınacak yerin de temizlenmesi gerektiği için bir üst baş

temizliği yapılmış olur. Daha da önemlisi namaz günahlardan arınmanın da

bir yoludur. Namaz esas itibariyle insanı günah işlemekten alıkoyar, gü-

nahtan uzaklaştırır. Nitekim bir âyette

"Sana vahyedilen kitabı oku ve na-

maz kıl; çünkü namaz çirkin ve kötü işlerden alıkor. Allah'ı zikretmek en

büyük şeydir. Allah yapıp ettiklerinizi bilir"

(el-Ankebût 29/45)

buyurulmak-

tadır.

Ayrıca namaz, işlenmiş hata ve günah kirlerinin giderilmesini de sağlar.

Peygamberimiz günde beş vakit namazı, bir insanın kapısının önünden akıp