Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  16 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 16 / 166 Next Page
Page Background

230

İ

LMİHAL

da avret olarak kabul ederken, diğer üç mezhep, diz kapaklarını avret say-

mazlar.

Kadın için avret, yüz, el ve ayak dışındaki bütün vücuttur. Onlar, yüzlerini

namazda örtmedikleri gibi, ellerini ve ayaklarını da açık bulundurabilirler.

Saçlarıyla beraber başları, bacakları ve kolları örtülü bulunur.

İmam Mâlik, setr-i avretin

(örtünme)

namaza has olmayan genel bir farz

olduğunu, namazda ve namaz dışında uyulması gereken dinî bir emir bu-

lunduğunu dikkate alarak kadınların başlarını örtmelerini ayrıca namazın

farzları arasında saymamıştır. Onun bu görüşün bir uzantısı olarak Mâlikî

mezhebinde setr-i avret namazın sünnetlerinden sayılır. Diğer üç mezhep

imamı ve Mâlikî mezhebindeki öteki görüşe göre, namazda setr-i avret, tıpkı

kıbleye yönelmenin farz oluşu gibi farzdır.

Hz. Peygamber'in

"Allah, bulûğa ermiş kadının namazını başörtüsüz

kabul etmez"

(İbn Mâce, “Tahâre”, 132; Tirmizî, “Salât”, 160;

Müsned

, IV, 151,

218, 259)

ve

"Kadın bulûğ çağına erince elleri ve yüzü dışında başka yerle-

rinin başkasına görünmesi helâl olmaz"

(Ebû Dâvûd, “Libâs”, 31)

şeklindeki

hadisleri göz önüne alınınca, başörtüsüz kılınan namazın geçerli olmayacağı

anlaşılır. Kadının başının dörtte biri veya uyluğunun dörtte biri açık olarak

namaz kılması durumunda, Ebû Hanîfe ve Muhammed'e göre namazı geçer-

siz olur. Ebû Yûsuf'a göre ise, başının yarıdan fazlası açık olmadıkça namaz

geçerlidir. Çünkü bir şeyin yarıdan fazlası çok hükmündedir. Kadın, asgari

bir başörtüsü, bir de ayaklara kadar uzanacak bir gömlek giymiş olmalıdır.

Başörtüsüz namaz kılacak olursa bu namazını, vakit içinde veya vakit çık-

tıktan sonra iade eder. Mâlik'e göre ise vakit çıktıktan sonra iade etmesine

gerek yoktur. Çünkü İmam Mâlik'e göre kadının başını örtmesi namaza has

olmayan genel bir farzdır. Bu sebeple Mâlikîler namazda kadınların başını

örtmesini namazın farzları arasında saymaz, âdeta onu namazın sünnet

veya müstehaplarından biri olarak görürler. Bu itibarla başörtüsüz kılınan

namaz, Mâlikîler'de ağırlıklı görüşe göre sahih olmakla birlikte vakti içinde

iade edilmesi tavsiye edilmiştir. Kadının örtünmeyle ilgili genel farzı ihlâl

etmiş olmasının dinî sorumluluğu ayrı bir husus olarak değerlendirilmiştir.

Öte yandan kadınların kolları, kulakları ve salıverilmiş saçlarının avret ol-

madığını söyleyen Hanefî bilginler de bulunmaktadır.

Mâlikî mezhebinde erkek ve kadının avret yerleri “ağır avret”

(avret-i

mugallaza)

ve hafif avret olmak üzere iki kısımda değerlendirilmektedir.

Erkek için galîz avret, cinsel organ ile makattır. Bu kısmın kesinlikle örtül-

mesi gerekir. Göbekle diz kapak arasının ağır avret sayılan bölgesinin dı-