Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  20 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 20 / 166 Next Page
Page Background

234

İ

LMİHAL

Kazâ, sadece beş vakit farz namaz ve bir de vitir namazı için söz konu-

sudur. Cuma ve bayram namazları ve sünnet namazlar kazâ edilemez.

aa) Beş Vakit Namazın Vakitleri

1. Sabah Namazının Vakti

. Fecr-i sâdık da denilen ikinci fecrin doğ-

masından güneşin doğmasına, daha doğrusu güneşin doğmasından az ön-

ceye kadar olan süre sabah namazının vaktidir. Fecr-i sâdık, sabaha karşı

doğu ufkunda tan yeri boyunca genişleyerek yayılan bir aydınlıktır. Bu

ikinci fecre fıkıh literatüründe "enlemesine beyazlık" anlamında "beyâz-ı

müsta‘razî" denilir. Bu andan itibaren yatsı namazının vakti çıkmış, sabah

namazının vakti girmiş olur. Bu vakit aynı zamanda, sahurun sona erip

orucun başlaması

(imsak)

vaktidir.

Fecr-i kâzib de denilen birinci fecir ise, sabaha karşı doğuda tan yerinde

ufuktan göğe doğru dikey olarak yükselen, piramit şeklinde, akçıl ve donuk

bir beyazlıktır. Fıkıh literatüründe buna uzayıp giden beyazlık anlamında

"beyâz-ı müstetîl" de denilir. Bu geçici beyazlıktan sonra, yine kısa bir süre

karanlık basar ve bunun ardından da ufukta yatay olarak boydan boya

uzanan, giderek genişleyip yayılan fecr-i sâdık aydınlığı başlar.

Sabah namazının ortalık aydınlandıktan sonra kılınması

(isfâr)

müstehaptır. Bu aydınlığın ölçüsü, atılan okun düştüğü yerin görülebileceği

ölçüde bir aydınlıktır. Bununla birlikte, kılınan namazın fâsid olup yeniden

kılınmasının gerekebileceği ihtimaline binaen, güneşin doğuşundan önce

namazı yeniden kılabilecek bir sürenin bırakılması gerekir. Sadece kurban

bayramının ilk günü Müzdelife'de bulunan hacıların o günün sabah nama-

zını, ikinci fecir doğar doğmaz, ortalık henüz karanlıkça iken

(taglîs)

kılma-

ları daha faziletlidir. Diğer üç mezhebe göre ise, sabah namazını her zaman

bu şekilde erken kılmak daha faziletlidir

(fecir hakkında bk.

Tecrîd-i Sarih

Tercümesi

, II, 586-588)

.

2. Öğle Namazının Vakti

. Öğle namazının vakti, İmâm-ı Âzam Ebû

Hanîfe'ye göre, zeval vaktinden yani güneşin tepe noktasını geçip batıya

doğru kaymasından itibaren başlar ve güneş tam tepedeyken eşyanın yere

düşen gölge uzunluğu

(fey-i zevâl)

hariç, her şeyin gölgesi kendisinin iki

misline ulaşacağı zamana kadar devam eder. Bu zamana "asr-ı sânî" denir.

Ebû Yûsuf, Muhammed ve diğer üç mezhep imamına göre ise, öğle namazı-

nın vakti zeval vaktinden, her şeyin gölgesi, fey-i zevâl hariç, kendisinin bir

misline ulaştığı ana kadardır. Her şeyin gölgesi, fey-i zevâl hariç, kendisinin

bir misline çıktığı zaman, öğle namazının vakti çıkmış, ikindi namazının