Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  132 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 132 / 166 Next Page
Page Background

346

İ

LMİHAL

sonra eklenir. Eğer bu namaz cemaatle kılınan bir akşam veya yatsı namazı

ise, üçüncü ve dördüncü rek‘atlarda hem Fâtiha ve hem de eklenecek sûre

açıktan okunur. Fâtiha'nın değil de sadece sûrenin açıktan okunacağını

söyleyen de vardır. Ebû Yûsuf'a göre ikisi de gizli okunur. Çünkü son

rek‘atlarda gizli okumak sünnettir. Ebû Yûsuf'tan diğer rivayete göre ise,

yeri geçtiği için artık bu sûre hiç okunmaz. Hangi görüş alınırsa alınsın hep-

sine göre de sehiv secdesi yapmak gerekir.

Namazda Fâtiha'dan önce sehven başka bir sûre okunsa, Fâtiha okunup

ardından sûre yeniden okunur, namazın sonunda sehiv secdesi yapılır. Bu

tertip noksanı rükû halinde bile hatırlansa, doğrulup sırasınca yeniden

okunmalıdır. Bu şekildeki bir yanılma pek nâdir vuku bulduğu için, az veya

çok olmasına bakılmaz, Fâtiha'dan önce bir tek harf bile okunsa, yeni baş-

tan okuyup sehiv secdesi yapılır.

Bir kimse Fâtiha okuyup okumadığında tereddüt etse, henüz başka bir

sûre okumamışsa Fâtiha'yı okur. Fakat başka bir sûre okumuşsa artık Fâti-

ha'yı okumaz. Çünkü sûrenin Fâtiha'dan önce okunmuş olma ihtimali daha

ağır basar. Bununla birlikte kendisinin bu hususta ağır basan bir kanaati

varsa, o kanaatine göre davranmalıdır.

Bir kimse vitirde Kunut duasını okumadığını rükûdan sonra anlasa, secde-

den önce veya sonra olması farketmez, dönüp Kunut duası okumaz; namazın

sonunda sehiv secdesi yapar. Kunut okumadığını rükû esnasında hatırlasa sa-

hih olan rivayete göre dönüp Kunut okuması gerekmez. İster dönüp Kunut

okusun, isterse dönmeyip namazına devam etsin, sehiv secdesi gerekir.

Kunut tekbirinin terkinden dolayı sehiv secdesi gerekip gerekmediği ko-

nusunda imamlardan rivayet olmadığı için kimi âlimler Kunut tekbirinin

terkedilmesi durumunda sehiv secdesi gerekmediğini, kimileri de bayram

namazına kıyasla sehiv secdesi gerekeceğini söylemişlerdir.

Vitir kılan kimse, üçüncü rek‘atta Fâtiha ve sûre okumadan Kunut oku-

yup rükûa varsa ve Fâtiha ile sûre okumadığını bu esnada hatırlasa kıyama

dönerek Fâtiha ve sûre okur.

Kıyamda iken Fâtiha'dan sonra ve sûreden önce teşehhüt okusa, vâcip

olan zamm-ı sûreyi geciktirdiği için sehiv secdesi yapması gerekir.

Dört rek‘at farzın son iki rek‘atında Fâtiha'dan sonra sûre okusa, tercih

edilen görüşe göre, sehiv secdesi gerekmez.