

N
AMAZ
345
3. Ara verme. Bu genelde namaz içinde uzunca bir süre tereddüt ve dü-
şünme şeklinde olur. Uzunca bir müddet düşünme veya düşünmenin uza-
ması, ortalama olarak bir rükün eda edilecek kadar sürenin, bir rükün veya
bir vâcibi eda etmeksizin, bir şey yapmaksızın geçirilmesi demektir. Bu
uzunca düşünme, namaz kılan kişiyi bir rüknü veya bir vâcibi yerinde eda-
dan alıkoyduğu için sehiv secdesi gerekir. Bir rüknün eda edildiği sıradaki
düşünme ise sehiv secdesini gerektirmez.
Namaz kılan kişi kıyamda iftitah tekbirini aldığında şüphe etse, "uzunca
bir müddet" düşündükten sonra, iftitah tekbirini almış olduğunu hatırlasa
veya “Tekbir almadım” diye yeniden tekbir aldıktan sonra başlangıçta tekbir
almış olduğunu hatırlasa sehiv secdesi gerekir.
Fâtiha'dan sonra ne okuyacağını düşünürken, namazın bir rüknünü eda
edecek miktarda sükût etmiş olsa, sehiv secdesi yapar.
Üç rek‘at mı dört rek‘at mı kılındığında tereddüt edilerek düşünülse veya
Fâtiha okunduktan sonra hangi sûrenin okunulacağı düşünülse, yine sehiv
secdesi gerekir. Çünkü bu durumlarda düşünmenin uzaması sebebiyle vâcip
tehir edilmiş olmaktadır.
4. Kıraat eksikliği veya fazlalığı. Bir kimse Fâtiha sûresini hiç okumasa
veya büyük bir kısmını okumasa, ya da Fâtiha'dan sonra sûre koşmasa
sehiv secdesi gerekir.
Fâtiha'yı okuyup, arkasından başka bir sûre okumadan Fâtiha'yı ikinci
kez okuyacak olsa, sehiv secdesi yapmalıdır. Fakat Fâtiha'yı sûreden sonra
ikinci kez okusa, sahih görüşe göre sehiv secdesi gerekmez. Fâtiha'yı son iki
rek‘atta iki kere okuması durumunda da ittifakla sehiv secdesi gerekmez.
Bir kimse, dört rek‘at farzın ilk iki rek‘atında bir şey okumasa, sonra
bunu hatırlasa, son iki rek‘atta hem Fâtiha okur, hem sûre koşar ve selâm-
dan sonra sehiv secdesi yapar.
Bir kimse birinci veya ikinci rek‘atta Fâtiha’nın devamında sûre oku-
masa, rükûda iken veya rükûdan başını kaldırdıktan sonra secdeden önce
bunu hatırlarsa, kıyama avdet eder, yani ayağa kalkar ve sûreyi okur, sonra
tekrar rükû eder. Namazın sonunda da sehiv secdesi yapar. Kıyama dönüp
kıraat ettikten sonra rükûu yeniden yapmazsa namazı bozulur. Çünkü sûre
okumakla, önce yaptığı rükû iptal edilmiş olur.
Dört veya üç rek‘atlı farzların ilk iki rek‘atında Fâtiha'dan sonra birer
sûre okunmamışsa, bu sûre üçüncü ve dördüncü rek‘atlarda Fâtiha'dan