Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  135 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 135 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

349

11. Sehiv secdesi yapması gereken kişi, bunu unutarak selâm verse,

araya dünya kelâmı da girmeden sehiv secdesi yapması gerektiğini hatır-

lasa, mescidden çıkmadıkça ve söz söylemedikçe

(biriyle konuşmadıkça)

sehiv secdesi yapabilir.

12. Bir kimse öğle namazını “Üç rek‘at mı yoksa dört rek‘at mı kıldım?”

diye kuşkulanırsa; eğer bu kuşku ilk kuşkusu ise namazı baştan kılar, bu

kuşku ilk değilse biraz düşünür, kanaatine göre davranır. Namazı yeniden

kılması gerekmez.

Meselâ, sabah namazını kılarken “Bir rek‘at mı yoksa iki rek‘at mı kıl-

dım?” diye şüphe etse, biraz düşününce iki rek‘at kıldığına kanaat getirirse

oturur, selâm verir ve sehiv secdesi yapar. Bir rek‘at kıldığına kanaat geti-

rirse, bir rek‘at daha kılar oturur selâm verir ve sehiv secdesi yapar. Bir mi

iki mi kıldığına kanaat getiremeyip kararsız kalsa, az olan ihtimali esas alır,

bir rek‘at daha ilâve eder ve namazın sonunda sehiv secdesi yapar.

Dört rek‘atlı bir namaza başlayan kimse, kıldığı rek‘atın birinci rek‘at mı,

ikinci rek‘at mı olduğunda kuşkuya düşüp, bir tarafı tercih edemezse, kendi-

sini bir rek‘at kılmış sayar ve birinci sayılan rek‘atın ikinci ve üçüncü sayılan

rek‘atın da dördüncü rek‘at olma ihtimali bulunduğu için, her bir rek‘atın so-

nunda ihtiyaten teşehhüt miktarı oturur. Bu suretle dört oturuş yapmış olur.

Bir kimse kıldığı rek‘atın ikinci mi yoksa üçüncü mü olduğu hususunda

kuşkuya düşse, sahih görüşe göre, bu rek‘atın sonunda oturmaz. Bir tarafı

tercih edemediği takdirde bunu ikinci rek‘at sayar, geri kalan rek‘atları ta-

mamlar. Akşam namazı ile vitir namazının durumu farklıdır. Bu kuşku

bunlardan birinde ortaya çıkarsa, oturmak gerekir. Çünkü kuşku edilen

rek‘atın üçüncü rek‘at olma ihtimali bulunmaktadır. Kuşku edilen rek‘atın

ikinci rek‘at olma ihtimaline binaen de teşehhütten sonra bir rek‘at daha

ilâve edilir. Bunların sonunda sehiv secdesi yapılır.

Dört rek‘atlı namazlarda, kılınmakta olan rek‘atın dördüncü mü beşinci mi

olduğunda ve sabah namazında, kılınan rek‘atın ikinci mi üçüncü mü oldu-

ğunda ve üç rek‘atlı namazlarda, kılınan rek‘atın üçüncü mü dördüncü mü

olduğunda kuşku edilse, sonunda oturulur. Teşehhütten sonra kalkılır, bir

rek‘at daha kılınır. Çünkü bu rek‘atların fazla olma

(yani beşinci, üçüncü, dör-

düncü olma)

ihtimali vardır. İlâve edilen bir rek‘at ile fazla olan kısım nâfile

olmuş olur. Sonunda sehiv secdesi yapılır. Bu hüküm, kuşkunun kılınmakta

olan rek‘atın secdesinden önce olmasına göredir. Eğer bu kuşku, ilk secde

yapıldıktan sonra doğmuşsa namaz ittifakla bâtıl olur. Çünkü kuşku duyu-