Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  130 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 130 / 166 Next Page
Page Background

344

İ

LMİHAL

c) Bir kimse dört rek‘atlı farz namazda son oturuşu

(ka‘de-i ahîre)

unu-

tarak beşinci rek‘ata kalkar da beşinci rek‘atı kılmakta iken son oturuşu

yapmadığını hatırlarsa, bunu henüz secdeye varmadan hatırlaması halinde

bunun telâfisi mümkündür. Hemen oturur, Tahiyyât okur ve selâm verir,

farz olan oturuşu geciktirdiği için de sehiv secdesi yapar. Fakat beşinci

rek‘atın secdesini yaptıktan sonra hatırlayacak olursa o vakit ka‘de-i

ahîrenin telâfisi mümkün değildir. Namazının farzlığı bâtıl olur ve farz diye

kıldığı beş rek‘at namaz nâfileye dönüşür. Bir rek‘at daha kılarak bu nâfileyi

altıya tamamlar. Farzı tekrar kılar.

Dört rek‘atlık farz namazda, eğer ka‘de-i ahîre yapıldıktan sonra yanlış-

lıkla beşinci rek‘ata kalkılacak olursa, bu fazla rek‘at secde ile tamamlanmış

olsa dahi namazın farzlığını iptal etmez. Fazladan kılınan rek‘atı tam bir

nâfile haline getirmek için ona bir rek‘at daha ilâve edilir. Selâm tehir edil-

diği için de namazın sonunda sehiv secdesi yapılır.

Kazâ yoluyla telâfinin mümkün olduğu bu örneklerin her birinde sehiv

secdesi yapmak gerekir. Öte yandan, bu örnekler kişinin rükû veya secde

veya ka‘de-i ahîreyi terketmesi durumlarına ilişkindir. Kişi iftitah tekbirini

terketmişse bunun kazâ yoluyla telâfi edilmesi mümkün olmaz; namaz bâtıl

olur.

bb) Sehiv Secdesi Yapılması Gereken Durumlar

1. Rüknün tekrarı. Namazın rükünlerinden birini tekrar etmek veya bir

rüknü tehir etmek, meselâ bir rek‘atta iki defa rükû veya üç defa secde yap-

mak durumunda, namaz kılan kişi ister imam ister münferit olsun, sehiv

secdesi gerekir. Birinci ve ikinci rek‘atlarda Fâtiha'nın arka arkaya tekrar

okunması, rükûda veya secdede veya teşehhüt yerinde kıraat edilmesi yani

Kur'an okunması da böyledir. Namazın bir rek‘atında farz olan kıraat seh-

ven terkedilip rükûa gidilse ve rükûda hatırlansa, kıyama dönülüp tekrar

kıraat yapılır ve tekrar rükûa gidilir. Ancak bu durumda bir rek‘atta iki rükû

yapıldığı için sehiv secdesi gerekir.

2. Takdim ve tehir. Namazın rükünlerinden birinin takdim veya tehir

edilmesi sehiv secdesini gerektirir. Meselâ kıraatten önce rükû etmek veya

oturacağı yerde kıyam etmek veya kıyam edeceği yerde oturmak veya rükû

yerinde secde etmek veya secde edecek yerde rükû etmek, kısaca bir fiili

başka bir fiilin yerinde yapmak durumunda, namaz kılan kişi ister imam

ister münferit olsun, sehiv secdesi gerekir. Unutulan secdenin sonradan

hatırlanarak yapılması halinde de bu tehiri telâfi için sehiv secdesi yapılır.