Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  128 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 128 / 166 Next Page
Page Background

342

İ

LMİHAL

mazın tam ve mükemmel olabilmesi için bunların hepsine riayet etmek,

namazın gereklerini tam ve yerli yerinde yapmaya çalışmak ve tam kalp

huzuru içinde namaz kılmaya özen göstermek gerekir. Bununla birlikte çe-

şitli nedenlerle bu şartlara riayetsizlik söz konusu olabilir. Bu bakımdan

riayetsizlik söz konusu olabilecek fiilleri ve riayetsizlik durumunda ne ya-

pılmak gerektiğini bilmek önem arzeder.

Namazda riayetsizlik edilmesi yani terkedilmesi söz konusu olabilecek

fiil ya farz ya vâcip ya da sünnettir. Bunlardan her birinin terkedilmesinin

hükmü farklıdır. Şimdi bunların terkedilmesinin hükümlerini ayrı ayrı göre-

lim.

1. Namazın farzlarından birinin terkedilmesi durumunda, bu farzın namaz

içinde telâfi (tedârik) edilmesi mümkün ise, farz olan bu fiilin -namaz içinde-

kazâ edilmesi gerekir. Kazâ yoluyla telâfinin mümkün olduğu durumların her

birinde sehiv secdesi yapmak gerekir. Namaz içinde kazâ yoluyla telâfi edil-

mesi mümkün olmayan durumlarda, namazın farzlarından birinin terkedilmesi

sebebiyle oluşan eksiklik sehiv secdesiyle giderilemez. Namaz fâsid olur ve

yeniden kılınması gerekir (Terkedilmiş farzın namaz içinde kazâ edilebileceği

durumlar aşağıda gösterilmiştir).

2. Namazın sünnetlerinden birinin veya birkaçının terkedilmesi duru-

munda bir şey yapılmaz. Sünnetler, namazın rükünlerinden olmadığı için

terkedilmesi durumunda namazda bir eksiklik olmaz ve sehiv secdesi yap-

mak gerekmez.

3. Namazın vâciplerinden birinin terkedilmesi ise sehiv secdesini gerek-

tirir. Sehiv secdesini gerektiren durumlar sayılırken, farzın tehir edilmesi,

vâcibin terk ve tehir edilmesi diye sayılan üç ayrı durum esasında bir tek

duruma râcidir. Şöyle ki, namazın farzlarından ve vâciplerinden her birini

yerli yerinde, zamanında, hakkını vererek ve tertibini bozmadan yapmak

vâciptir. Buna göre, namazın farzlarından veya vâciplerinden biri tehir edil-

diği zaman namazın vâciplerinden biri terkedilmiş olacağından, sehiv sec-

desi yapmanın bir tek sebebi vardır, o da bir vâcibin terkedilmesidir. Bu ba-

kımdan namazın farzlarından birini tehir etme yani yapılması gereken yer-

den geriye bırakma durumu da bir vâcibin terkedilmesi anlamına gelmekte

ve bu durumda farzın tehiri ve vâcibin terki yüzünden sehiv secdesi yapmak

gerekmektedir. Yine namazın fiillerinden birini yeri değilken fazladan yap-

mak da vâcibin terki sayılır.