

348
İ
LMİHAL
okunmadığı üçüncü rek‘atta hatırlanacak olursa, üçüncü rek‘atın secdesine
varılmadığı sürece hemen oturulur. Namazın sonunda sehiv secdesi yapılır.
Bir kimse dört rek‘at nâfileyi birinci oturuşu terkederek kılsa, namazı
fâsid olmaz. Sehiv secdesi vâcip olur.
7. Tahiyyât'ı terk. Birinci veya ikinci oturuşta Tahiyyât okumak
terkedilse sehiv secdesi lâzım olur. Çünkü vâcibin terki söz konusudur.
Birinci oturuşta teşehhütten sonra "Allahümme salli alâ Muhammed"
dense sehiv secdesi lâzım olur. Kimilerine göre de "ve alâ âl-i Muhammed"
denmedikçe sehiv secdesi gerekmez. Ebû Hanîfe’ye göre ilk oturuşta teşehhüt
üzerine bir harf dahi eklenecek olursa sehiv secdesi lâzım olur. Kimileri de,
birinci oturuşta teşehhüt üzerine ziyade, bir rükün eda edecek miktar olma-
dıkça sehiv secdesi gerekmez, sahih olan da budur demişlerdir.
Namazda Tahiyyât, salavat ve zikirlerin açıktan okunması sehiv secde-
sini gerektirmez.
Birinci oturuşta imam teşehhüdü tezce bitirip üçüncü rek‘ata kalkarsa,
muktedî teşehhüdü tamamlamadan imama uymak için teşehhüdün bir kıs-
mını terketmemeli; teşehhüdü okuyuncaya değin imama uymayı geciktir-
melidir.
Birinci oturuşta teşehhüd tekrar okunsa, sehiv secdesi gerekir; son otu-
ruşta teşehhüd ikinci kez okunsa sehiv secdesi gerekmez; üç dört defa oku-
nacak olsa o vakit sehv ile uzunca bir süre beklenmiş olur ve sehiv secdesi
vâcip hale gelir.
8. Öğle namazının ilk oturuşunda namazı tamamladım zannıyla selâm
verdikten sonra henüz iki rek‘at kılmış olduğunu, geriye iki rek‘at kaldığını
anlayan kişi, kalkıp namazını tamamlar, sonra sehiv secdesi yapar.
Namazdan çıktım zannıyla bir kimse selâm vermeyi unutarak ka‘deyi
uzatsa, sonra namazdan henüz çıkmamış olduğunu anlasa hemen selâm
verir ve sehiv secdesi yapar.
9. Sehiv secdesi yaparken, sehiv secdesi gerektirecek bir iş yapılsa tesel-
süle düşme ihtimaline binaen, artık ikinci bir sehiv secdesine gerek olmaz.
Bu bakımdan bir kimse kaç kez yanılırsa yanılsın, kendisine vâcip olan sa-
dece bir kez sehiv secdesi yapmaktır.
10. İmama sonradan yetişen kimse unutarak imamla birlikte selâm ve-
recek olsa sehiv secdesi gerekmez.