

N
AMAZ
351
16. İmamla cemaat arasında ihtilâf olursa ve meselâ cemaat üç kıldın
dese, imam da dört kıldığını söylese; eğer imamın dört kıldığına yak
ý
ni
varsa, yani dört kıldığından eminse, cemaatin sözüne itibar edilmez. Eğer
imam dört kıldığından emin değilse, söz cemaatindir. İhtilâf cemaat arasında
olursa, bazısı dört kıldı, bazısı üç kıldı derse, imam hangi tarafta ise söz
imamındır, imamla birlikte bir kişi dahi olsa. Ama imam eğer namazı iade
etse, cemaat de iktidâ etse, yani imamla birlikte namaza başlasalar,
iktidâları sahih olur. Zira eğer imamın sözü gerçek ise, sonra kıldıkları na-
maz nâfile olur ve cemaat imama nâfilede uymuş olur. Eğer imamın sözü
yanlış ise kıldığı namaz, vakit namazı olur, farz olur.
cc) İmamlara Özel Durumlar
Farz ve nâfile namazlar ile bayram ve cuma namazında sehiv secdesinin
hükmü kural olarak aynı olmakla birlikte Hanefîler bayram ve cuma na-
mazlarında kalabalık cemaatin kargaşaya düşmesini önlemek için, bu na-
mazlarda sehiv secdesi yapılacak durumları en aza indirmeye çalışmış, çoğu
durumda sehiv secdesinin terkedilmesini daha uygun
(evlâ)
görmüşlerdir.
İmam bayram namazının tekbirlerinden bir veya ikisini terketse, sehiv
secdesi gerekir. Ebû Hanîfe'den bir rivayete göre, bayram namazlarının bütün
tekbirlerinin terkedilmesi durumunda da sehiv secdesi yapılır.
İmam olan kimse namazda gizli okunacak yerde açıktan
(cehr)
veya açık-
tan okunacak yerde gizlice okusa zâhir rivayete göre bunun az veya çok ol-
masına bakılmaksızın sehiv secdesi gerekir. Bazı âlimler bunu bir ölçüye bağ-
lamaya çalışmışlardır. Buna göre, Fâtiha'nın tamamını veya büyük bir kısmını
yahut sûreden üç kısa âyet veya bir uzun âyeti, kısaca namaz sahih olacak
miktardaki âyeti, gizli okunacak yerde açıktan veya açık okunacak yerde giz-
liden okumak durumunda sehiv secdesi gerekir. Gizli okunacak yerde Fâtiha'-
nın çoğu sehven açıktan okunsa, geri kalan kısmı gizli okunmalıdır. Açıktan
okunması gereken bir namazda Fâtiha kısmen gizliden okunup, açıktan
okunması gerektiği hatırlanırsa Fâtiha yeni baştan açıktan okunur.
İmam meselâ sabah namazında Fâtiha'yı gizliden okuyup sonra bu du-
rumu farketse, Fâtiha'yı yeniden okumasına gerek yoktur. Ekleyeceği sûreyi
açıktan okur.
İmam teravih namazında gizli okusa, sehiv secdesi gerekir.
Bir kimse, açıktan okunan namazın ilk iki rek‘atında kıraat etmese, son
iki rek‘atta açıktan okur ve sehiv secdesi yapar.