Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  126 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 126 / 166 Next Page
Page Background

340

İ

LMİHAL

"Biriniz namazında şüpheye düşerse doğrusunu araştırsın ve namazını

kanaatine göre tamamlasın, sonra selâm versin ve sehiv secdesi yapsın"

(Buhârî, “Salât”, 31)

.

"Biriniz namazı dört rek‘at mı yoksa üç rek‘at mı kıldığında şüpheye dü-

şerse, şüpheyi atsın ve yakînen bildiğine göre davranıp namazını tamamla-

sın. Selâm vermeden önce iki secde yapsın. Eğer beş kılmış ise bu secdeler

namazına şefaatçi olur, eğer namazını tam kılmış ise bu secdeler şeytanın

uzaklaştırılmasına vesile olur"

(Buhârî, “Sehv”, 6-7)

.

Sehiv secdesini gerektiren bir durum bulununca bu secdenin yapılması

Hanefîler'e göre vâciptir. Sehiv secdesi gerektiği halde bunu yapmayan kişi

günah işlemiş olur; fakat namazı bâtıl olmaz. Mâlikî ve Şâfiîler'e göre sehiv

secdesi namazın sünnetlerinden bir veya birkaçının terkedilmesi durumunda

yapıldığı için, sehiv secdesi yapmak sünnettir. Hanbelîler'e göre ise sehiv

secdesi duruma göre bazan vâcip, bazan sünnet, bazan da mubah olur. Me-

selâ namazın bir sünnetini terketmekten dolayı sehiv secdesi yapmak mu-

bahtır.

a)

Sehiv Secdesinin Yapılış Biçimi

Son oturuşta "Tahiyyât" duası okunup iki yana selâm verildikten sonra

iki secde daha yapılır ve oturulur. Bu oturuşta Tahiyyât duası, "salavat

(Salli

ve Bârik)

" ve "Rabbenâ âtinâ" duası okunarak, her zamanki gibi önce sağa

sonra sola selâm verilir. Son oturuşta, sehiv secdesi öncesinde her iki tarafa

selâm verileceği görüşü, Ebû Hanîfe ve Ebû Yûsuf'a aittir. İmam Muham-

med'e göre ise, sadece sağ yanına selâm verdikten sonra sehiv secdesini

yapar. Sonraki Hanefî âlimler, imamın sehiv secdesi için iki yanına selâm

vermesi durumunda cemaatten birinin namazı bozacak bir iş işlemesinin

veya namaz bitti zannıyla dağılmalarının mümkün olduğu gerekçesiyle,

İmam Muhammed'in görüşünün imam olan kişi için, diğer ikisinin görüşü-

nün ise tek başına namaz kılan için münasip olduğunu belirtmişlerdir. Şâfiî

ve Ahmed b. Hanbel'e göre sehiv secdesi selâmdan hemen önce yapılır.

Zâhir rivayette Şâfiî ile Hanefî imamlar arasındaki görüş ayrılığının fazi-

let ve evleviyet bakımından olduğu söylenirken, nevâdir kitaplarında bu

görüş ayrılığının câizlik

(cevaz)

noktasında olduğu söylenmektedir. Görüş

ayrılığının fazilet noktasında olması durumunda, Hanefî imamlara göre se-

hiv secdesini selâmdan sonra Şâfiî'ye göre ise selâmdan önce yapmak daha

uygun ve faziletlidir

(evlâ)

. Fakat görüş ayrılığının cevaz noktasında olması

durumunda ise, Hanefî imamlara göre sehiv secdesini selâmdan sonra yap-