

340
İ
LMİHAL
"Biriniz namazında şüpheye düşerse doğrusunu araştırsın ve namazını
kanaatine göre tamamlasın, sonra selâm versin ve sehiv secdesi yapsın"
(Buhârî, “Salât”, 31)
.
"Biriniz namazı dört rek‘at mı yoksa üç rek‘at mı kıldığında şüpheye dü-
şerse, şüpheyi atsın ve yakînen bildiğine göre davranıp namazını tamamla-
sın. Selâm vermeden önce iki secde yapsın. Eğer beş kılmış ise bu secdeler
namazına şefaatçi olur, eğer namazını tam kılmış ise bu secdeler şeytanın
uzaklaştırılmasına vesile olur"
(Buhârî, “Sehv”, 6-7)
.
Sehiv secdesini gerektiren bir durum bulununca bu secdenin yapılması
Hanefîler'e göre vâciptir. Sehiv secdesi gerektiği halde bunu yapmayan kişi
günah işlemiş olur; fakat namazı bâtıl olmaz. Mâlikî ve Şâfiîler'e göre sehiv
secdesi namazın sünnetlerinden bir veya birkaçının terkedilmesi durumunda
yapıldığı için, sehiv secdesi yapmak sünnettir. Hanbelîler'e göre ise sehiv
secdesi duruma göre bazan vâcip, bazan sünnet, bazan da mubah olur. Me-
selâ namazın bir sünnetini terketmekten dolayı sehiv secdesi yapmak mu-
bahtır.
a)
Sehiv Secdesinin Yapılış Biçimi
Son oturuşta "Tahiyyât" duası okunup iki yana selâm verildikten sonra
iki secde daha yapılır ve oturulur. Bu oturuşta Tahiyyât duası, "salavat
(Salli
ve Bârik)
" ve "Rabbenâ âtinâ" duası okunarak, her zamanki gibi önce sağa
sonra sola selâm verilir. Son oturuşta, sehiv secdesi öncesinde her iki tarafa
selâm verileceği görüşü, Ebû Hanîfe ve Ebû Yûsuf'a aittir. İmam Muham-
med'e göre ise, sadece sağ yanına selâm verdikten sonra sehiv secdesini
yapar. Sonraki Hanefî âlimler, imamın sehiv secdesi için iki yanına selâm
vermesi durumunda cemaatten birinin namazı bozacak bir iş işlemesinin
veya namaz bitti zannıyla dağılmalarının mümkün olduğu gerekçesiyle,
İmam Muhammed'in görüşünün imam olan kişi için, diğer ikisinin görüşü-
nün ise tek başına namaz kılan için münasip olduğunu belirtmişlerdir. Şâfiî
ve Ahmed b. Hanbel'e göre sehiv secdesi selâmdan hemen önce yapılır.
Zâhir rivayette Şâfiî ile Hanefî imamlar arasındaki görüş ayrılığının fazi-
let ve evleviyet bakımından olduğu söylenirken, nevâdir kitaplarında bu
görüş ayrılığının câizlik
(cevaz)
noktasında olduğu söylenmektedir. Görüş
ayrılığının fazilet noktasında olması durumunda, Hanefî imamlara göre se-
hiv secdesini selâmdan sonra Şâfiî'ye göre ise selâmdan önce yapmak daha
uygun ve faziletlidir
(evlâ)
. Fakat görüş ayrılığının cevaz noktasında olması
durumunda ise, Hanefî imamlara göre sehiv secdesini selâmdan sonra yap-