N
AMAZ
339
Kazâya kalmış namazları kazâ ile meşgul olmak, nâfile namaz kılmak-
tan önemli ve önceliklidir. Hanefî mezhebinde tasvip edilen görüşe göre,
vakit namazlarıyla birlikte kılınan düzenli nâfileler
(revâtib sünnetler)
bunun
dışındadır. Yani revâtib sünnetlere de riayet gösterilmeli ve bu sünnetler,
kazâ namazı kılmak gerekçesiyle terkedilmemelidir. Fakat üzerinde kazâ
namazı bulunan kimselerin bunlar dışında teheccüt, tesbih gibi diğer nâfile
namazları kılması uygun değildir.
Üzerinde çok sayıda kazâ namazı bulunan, meselâ namaza geç yaşlarda
başlamış olan kişi, geçmiş namazları kazâ ederken "Vaktine yetişip de kılama-
dığım ilk sabah /ilk öğle /ilk ikindi /ilk akşam /ilk yatsı namazını kılmaya"
şeklinde niyet edebileceği gibi, "Vaktine yetişip de kılamadığım son sabah …
namazını kılmaya" şeklinde de niyet edebilir. Böylece hangi namazı kazâ ettiği
bir ölçüde belirli (muayyen) hale gelmiş olur.
XVI. SECDELERLE İLGİLİ MESELELER
A) SEHİV SECDESİ
Sehiv "yanılma, unutma ve dalgınlık" gibi anlamlara gelir. Buna göre se-
hiv secdesi, yanılma, unutma veya dalgınlık gibi durumlar yüzünden nama-
zın vâciplerinden birini terk veya tehir etme durumunda, namazın sonunda
yapılan secdelere denilir. Sehiv secdeleri sayesinde namazda meydana gelen
kusur ıslah edilmiş, eksiklik telâfi edilmiş olur. Namaz esnasında pür dikkat
olmak ve titiz davranmak esas olmakla birlikte, çeşitli nedenlerle insanlar
namazlarında yanılabilirler. Peygamberimiz bu tür durumlarda, namaz kılan
kişinin "Allah'ın huzurunda saygısızlık ettim, kusur işledim" diyerek kendini
suçlamasının ve karamsarlığa düşmesinin önüne geçerek onu rahatlatmak,
vesveseden kurtarmak ve her yanılmada namazı yeni baştan kılma sıkıntı-
sının önüne geçmek maksadıyla, aslî olan bir farzın terkedilmediği durum-
larda bir telâfi ve düzeltme mekanizması olarak sehiv secdesi uygulamasını
öngörmüştür. Bununla birlikte unutmamalı ki, bir kimsenin tedavi imkânı
var diye sağlığını koruma konusunda dikkatsizlik göstermesi nasıl uygunsuz
bir davranış ise, telâfi imkânı var diye de namazda gevşek davranmak da
öyle, hatta daha da uygunsuz bir davranıştır.
Hz. Peygamber'in sehiv secdesinin anlamına ve amacına ilişkin olarak
söylediği sözlerden ikisi şöyledir: