Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  125 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 125 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

339

Kazâya kalmış namazları kazâ ile meşgul olmak, nâfile namaz kılmak-

tan önemli ve önceliklidir. Hanefî mezhebinde tasvip edilen görüşe göre,

vakit namazlarıyla birlikte kılınan düzenli nâfileler

(revâtib sünnetler)

bunun

dışındadır. Yani revâtib sünnetlere de riayet gösterilmeli ve bu sünnetler,

kazâ namazı kılmak gerekçesiyle terkedilmemelidir. Fakat üzerinde kazâ

namazı bulunan kimselerin bunlar dışında teheccüt, tesbih gibi diğer nâfile

namazları kılması uygun değildir.

Üzerinde çok sayıda kazâ namazı bulunan, meselâ namaza geç yaşlarda

başlamış olan kişi, geçmiş namazları kazâ ederken "Vaktine yetişip de kılama-

dığım ilk sabah /ilk öğle /ilk ikindi /ilk akşam /ilk yatsı namazını kılmaya"

şeklinde niyet edebileceği gibi, "Vaktine yetişip de kılamadığım son sabah …

namazını kılmaya" şeklinde de niyet edebilir. Böylece hangi namazı kazâ ettiği

bir ölçüde belirli (muayyen) hale gelmiş olur.

XVI. SECDELERLE İLGİLİ MESELELER

A) SEHİV SECDESİ

Sehiv "yanılma, unutma ve dalgınlık" gibi anlamlara gelir. Buna göre se-

hiv secdesi, yanılma, unutma veya dalgınlık gibi durumlar yüzünden nama-

zın vâciplerinden birini terk veya tehir etme durumunda, namazın sonunda

yapılan secdelere denilir. Sehiv secdeleri sayesinde namazda meydana gelen

kusur ıslah edilmiş, eksiklik telâfi edilmiş olur. Namaz esnasında pür dikkat

olmak ve titiz davranmak esas olmakla birlikte, çeşitli nedenlerle insanlar

namazlarında yanılabilirler. Peygamberimiz bu tür durumlarda, namaz kılan

kişinin "Allah'ın huzurunda saygısızlık ettim, kusur işledim" diyerek kendini

suçlamasının ve karamsarlığa düşmesinin önüne geçerek onu rahatlatmak,

vesveseden kurtarmak ve her yanılmada namazı yeni baştan kılma sıkıntı-

sının önüne geçmek maksadıyla, aslî olan bir farzın terkedilmediği durum-

larda bir telâfi ve düzeltme mekanizması olarak sehiv secdesi uygulamasını

öngörmüştür. Bununla birlikte unutmamalı ki, bir kimsenin tedavi imkânı

var diye sağlığını koruma konusunda dikkatsizlik göstermesi nasıl uygunsuz

bir davranış ise, telâfi imkânı var diye de namazda gevşek davranmak da

öyle, hatta daha da uygunsuz bir davranıştır.

Hz. Peygamber'in sehiv secdesinin anlamına ve amacına ilişkin olarak

söylediği sözlerden ikisi şöyledir: