Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  124 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 124 / 166 Next Page
Page Background

338

İ

LMİHAL

Namazlar kazâ edilirken gizli okunacak namazda kıraat gizli yapılır.

Açıktan okunacak namazı imam kıldırırsa açıktan okur; tek başına kılınırsa

açık veya gizli okumak tercihe kalmıştır.

Namazı kazâ edecek kişi tertip sahibi ise, yani o zamana kadar altı vakit

veya daha fazla namazı kazâya kalmamış bir kimse ise, kazâ namazı ile

vakit namazı arasında sıraya uyması gerekir. Tertip sahibi değilse bu

namazı kazâ etmeden diğerlerini kılabilir.

Tertip sahibi olan bir kimsenin bir farz namazını veya Ebû Hanîfe'ye

göre vâcip olan vitir namazını özürsüz yere veya hayız, nifas gibi namazı

düşüren nitelikte olmayan bir özür sebebiyle vaktinde kılmamış olması ha-

linde bu namazı ilk vakit namazından önce kazâ etmesi gerekir. Meselâ

tertip sahibi kimse sabah namazı vaktinde uyuyup kalsa bu namazı öğle

namazından önce kazâ etmesi gerekir. Eğer öğle namazını önce kılarsa sıra

gözetilmediği için bu namaz İmam Muhammed'e göre fâsid olur. Ebû Yû-

suf'a göre ise namaz fâsid olmaz, fakat farzlıktan çıkıp nâfileye dönüşmüş

olur. Ebû Hanîfe'ye göre ise bu namazın sıhhati askıdadır. Şöyle ki, kişi

bundan sonra o sabah namazını kazâ etmeden beş vakit namazını daha eda

edecek olursa bu altı vaktin hepsi de sahihe dönüşür. Fakat böyle beş vakit

namazını kılmadan kılamadığı o sabah namazını kaza ederse arada kılmış

olduğu vakit namazları fâsid olup yeniden kılınmaları gerekir.

Tertip sahibinin sıra gözetmesinin delili, Resûlullah'ın Hendek Savaşı’nda

dört vakit namazı kılamayınca bunları sıraya koyarak ve vakit namazından

önce kılmasıdır. İbn Ömer'in "Sizden her kim bir namazı kılamaz da, ancak

imamla birlikte namaz kılarken hatırlarsa namazını tamamlasın. Bundan

sonra unuttuğu namazı kılsın. Sonra da imamla birlikte kıldığı namazı iade

etsin"

(Zeylaî,

Nasbü'r-râye

, II, 62)

şeklindeki ifadesi de bu konudaki daya-

naklardan biridir.

Tertip, üç durumda düşer: 1. Kazâya kalan namazların sayısının vitir dı-

şında altı vakit ve daha fazla olması. 2. Vaktin hem kazâ hem de vakit namazı

kılmaya yetmeyecek kadar sıkışık ve dar olması. 3. Vakit namazının kılınışı

sırasında kazâya kalmış namazı olduğunun hatırlanmaması.

Tertip düştükten sonra, kazâ için belirli bir vakit kalmaz; mekruh vakit-

ler dışında istediği zamanda kazâ namazı kılınabilir. Mekruh vakitlere gir-

memesi şartıyla, sabah namazından ve ikindi namazından sonra da kazâ

kılınabilir.