Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  123 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 123 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

337

lık halinde olandır. Sizden biri namazını unutur veya uyku yüzünden kıla-

mazsa, hatırladığı zaman onu kılsın"

(Müslim, “Mesâcid”, 311; Ebû Dâvûd,

“Salât”, 11)

.

Ancak namazı kaçırmamak için vaktinde uyanmak üzere tedbir almak

elbetteki uygun olur.

Hayız ve nifas hallerinde kadınlardan namaz borcu düşer. Yani kadın-

lardan bu hallerinde namaz kılmaları istenmediği gibi, bu halde iken kılma-

dıkları namazları daha sonra kazâ etmeleri de istenmemiştir.

Beş vakit namaz süresince ve daha fazla devam eden akıl hastalığı veya

bayılma yahut koma halinde namaz borcu düşer. Ancak bu durumlar beş

vakit ve daha az bir müddet devam ederse bakılır: Ayıldığı zaman abdest

alıp, iftitah tekbiri alacak kadar bir zaman kalmışsa o vaktin namazını kazâ

etmesi gerekir.

Dinden dönmüş

(mürted)

kişinin, irtidat süresince veya daha önce kıl-

madığı namazları kazâ etmesi gerekmez. Daha önce hac yapmışsa, yeniden

bu görevi eda etmesi gerekir. Müslüman toplumların dışında başka bir top-

lumda İslâm'a giren, yani yabancı bir ülkede müslüman olan kimse namazın

farz olduğunu ve nasıl kılındığını öğreninceye kadar mâzur sayılır. Çünkü

böylesi bir durumda bazı emir ve yasakların ayrıntılarını bilmemek mazeret

kabul edilir.

B) İfa Şekli

Hanefîler'e göre kazâya kalmış bir namaz, vakti içinde nasıl eda edilecek

idiyse daha sonra kazâ edilirken o şekilde kılınır. Meselâ seferde iken dört

rek‘atlı bir namazı kaçıran kimse bunu ister seferde isterse aslî vatanına

döndükten sonra kazâ etsin, iki rek‘at olarak kılar. Aynı mantığın gereği

olarak, normal zamanda kazâya kalmış olan dört rek‘atlı bir namazı sefer

esnasında kazâ edecek olan kişi de sefer haline bakılmaksızın bu namazı

dört rek‘at olarak kaza edecektir.

Şâfiî ve Hanbelîler'e göre kazâ namazı kılınırken, kazânın yapılacağı yer

ve zaman dikkate alınır. Seferî olan kimse kazâya kalmış dört rek‘atlı na-

mazı iki rek‘at olarak kazâ eder. Bu namazın seferde veya ik

a

met halinde

iken kazâya kalmış olması, hükmü değiştirmez. Seferde kazâya kalan na-

maz da, ik

a

met halinde kazâ edilince dört rek‘at olarak kılınır. Çünkü kı-

saltmanın sebebi olan yolculuk kalkmıştır.