N
AMAZ
333
bir sıkıntı ve güçlük söz konusu olan kişilerin, kendi durumlarını yukarıdaki
bilgi ve ruhsatlar çerçevesinde değerlendirerek netice itibariyle Allah'a karşı
şahsî sorumluluğunu ilgilendiren bu konuda kendilerinin karar vermesi en
uygun olan yoldur. Ayrıca bilinmelidir ki, cem‘-i takdîm veya cem‘-i te’hîr
yapmak, namazın amacının gerçekleşmesi bakımından, namazın kazâya kal-
masından daha uygun bir çözüm olarak görünmektedir.
Cem‘ Yaparken Dikkat Edilecek Hususlar
Sabah namazı hiçbir şekilde cemedilemez. Cem‘ yalnızca öğle ile ikindi
ve akşam ile yatsı arasında olabilir.
Şayet cem‘-i takdîm yapılacaksa, meselâ öğle ile ikindi, öğlenin vaktinde
birlikte kılınacaksa, öğle namazına başlarken cem‘ yapmaya niyet etmek ge-
rekir. Kimilerine göre, birinci namazı bitirmedikçe de niyet edilebilir. Cem‘-i
tehîrde ise, birinci namazın vakti içerisinde cem‘ yapmaya niyet etmek gerekir.
Aksi takdirde, namazı vaktinden sonraya ertelemiş olur ki bu haramdır.
Cem‘-i takdîmde, sırayı gözetmek
(tertibe riayet etmek)
gerekir. Öğle ile
ikindi cem‘ ediliyorsa önce öğle, sonra ikindi kılınmalıdır. Cem‘-i te’hîrde ise
sıraya riayet edilmezse Hanbelîler'e göre sahih olur; Şâfiîler'e göre de sahih
olmakla birlikte ikinci namaz kazâ olarak kılınmış olur.
Cem‘ yapılırken, iki namazın ara vermeksizin peşi peşine kılınması
(muvâlât)
gerekir. Mâlikîler, birlikte kılınan iki farzın arasına nâfile katmayı
dahi uygun görmemişlerdir. Şâfiî ve Hanbelîler'e göre eğer cem‘ birinci na-
mazın vaktinde yapılıyor
(cem‘-i takdîm)
ise, peş peşelik şarttır; ikinci nama-
zın vaktindeki yapılıyor ise bu şart değildir. İki namaz arasında verilebilecek
aranın belirlenmiş bir miktarı olmayıp, abdest alacak ve k
a
met getirecek
kadar bir süre olduğu söylenmektedir.
Akşam ile yatsının cem‘-i takdîm olarak birlikte kılınması durumunda
vitir namazının ne olacağı konusunda da ağırlıklı görüş, bunun yatsı nama-
zına tâbi olduğu ve dolayısıyla yatsı namazı kılındıktan sonra kılınabileceği
yönündedir.
D) KORKU NAMAZI
Kur'ân-ı Kerîm’de Hz. Peygamber'in cephede namazı nasıl kıldıracağına
ilişkin ayrıntılı açıklama getiren bir âyet ve bu konuda Hz. Peygamber'in
uygulamasının bulunması sebebiyle fıkıh kitaplarında ve buna bağlı olarak
ilmihal kitaplarında "korku namazı" adıyla bir bahis açılmıştır. Namazların