Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  119 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 119 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

333

bir sıkıntı ve güçlük söz konusu olan kişilerin, kendi durumlarını yukarıdaki

bilgi ve ruhsatlar çerçevesinde değerlendirerek netice itibariyle Allah'a karşı

şahsî sorumluluğunu ilgilendiren bu konuda kendilerinin karar vermesi en

uygun olan yoldur. Ayrıca bilinmelidir ki, cem‘-i takdîm veya cem‘-i te’hîr

yapmak, namazın amacının gerçekleşmesi bakımından, namazın kazâya kal-

masından daha uygun bir çözüm olarak görünmektedir.

Cem‘ Yaparken Dikkat Edilecek Hususlar

Sabah namazı hiçbir şekilde cemedilemez. Cem‘ yalnızca öğle ile ikindi

ve akşam ile yatsı arasında olabilir.

Şayet cem‘-i takdîm yapılacaksa, meselâ öğle ile ikindi, öğlenin vaktinde

birlikte kılınacaksa, öğle namazına başlarken cem‘ yapmaya niyet etmek ge-

rekir. Kimilerine göre, birinci namazı bitirmedikçe de niyet edilebilir. Cem‘-i

tehîrde ise, birinci namazın vakti içerisinde cem‘ yapmaya niyet etmek gerekir.

Aksi takdirde, namazı vaktinden sonraya ertelemiş olur ki bu haramdır.

Cem‘-i takdîmde, sırayı gözetmek

(tertibe riayet etmek)

gerekir. Öğle ile

ikindi cem‘ ediliyorsa önce öğle, sonra ikindi kılınmalıdır. Cem‘-i te’hîrde ise

sıraya riayet edilmezse Hanbelîler'e göre sahih olur; Şâfiîler'e göre de sahih

olmakla birlikte ikinci namaz kazâ olarak kılınmış olur.

Cem‘ yapılırken, iki namazın ara vermeksizin peşi peşine kılınması

(muvâlât)

gerekir. Mâlikîler, birlikte kılınan iki farzın arasına nâfile katmayı

dahi uygun görmemişlerdir. Şâfiî ve Hanbelîler'e göre eğer cem‘ birinci na-

mazın vaktinde yapılıyor

(cem‘-i takdîm)

ise, peş peşelik şarttır; ikinci nama-

zın vaktindeki yapılıyor ise bu şart değildir. İki namaz arasında verilebilecek

aranın belirlenmiş bir miktarı olmayıp, abdest alacak ve k

a

met getirecek

kadar bir süre olduğu söylenmektedir.

Akşam ile yatsının cem‘-i takdîm olarak birlikte kılınması durumunda

vitir namazının ne olacağı konusunda da ağırlıklı görüş, bunun yatsı nama-

zına tâbi olduğu ve dolayısıyla yatsı namazı kılındıktan sonra kılınabileceği

yönündedir.

D) KORKU NAMAZI

Kur'ân-ı Kerîm’de Hz. Peygamber'in cephede namazı nasıl kıldıracağına

ilişkin ayrıntılı açıklama getiren bir âyet ve bu konuda Hz. Peygamber'in

uygulamasının bulunması sebebiyle fıkıh kitaplarında ve buna bağlı olarak

ilmihal kitaplarında "korku namazı" adıyla bir bahis açılmıştır. Namazların