Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  116 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 116 / 166 Next Page
Page Background

330

İ

LMİHAL

nın da öğle ile birlikte iade edilmesi gerekir. Müzdelife'de ise akşam ile yatsı

namazı tek ezan ve tek k

a

met ile kılınır. Akşamın farzı ile yatsının farzı

arasında sünnet namaz kılınmaz. Arada sünnet kılınmışsa yatsı için tekrar

k

a

met getirilir.

Diğer mezheplerde cem‘, belirli sebep ve şartlarla câiz görülmüştür. Şiî-

Ca‘ferî mezhebinde ise, hiçbir mazerete gerek olmaksızın iki namazın bir

vakitte cemedilmesi câizdir. Cem‘i kabul edenlere göre, iki namazın cemedil-

mesini câiz kılan sebepler, ayrıntıdaki görüş ayrılıkları bir tarafa bırakılacak

olursa şunlardır: 1. Yolculuk

(sefer)

, 2. Yağmur, çamur, kar, dolu, 3. Hasta-

lık, 4. İhtiyaç ve meşguliyet.

1. Yolculuk.

Hanefîler dışındaki çoğunluk âlimler, yolculuğu bir maze-

ret kabul ederek, yolculukta cem‘ yapılmasını câiz görmüşlerdir. Ancak bazı

ayrıntılarda aralarında görüş ayrılığı vardır. Buna göre Mâlikîler, cem‘ yap-

manın câiz olabilmesi için yolculuğun yorucu bir yolculuk olmasını şart ko-

şarken, Şâfiîler ve Hanbelîler, yorucu olup olmamasına bakılmaksızın yol-

culuğun her hâlükârda cem‘ için bir mazeret olduğunu söylerler. Bu noktada

Şâfiîler, Mâlikîler'in ve Hanbelîler'in aksine, ayrı bir şart ileri sürerek, cem‘

yapmayı câiz kılan yolculuğun, herhangi bir yolculuk değil, namazların

kısaltılmasını câiz kılan nitelik, süre veya mesafedeki yolculuk olduğunu

söylerler. Bu arada yolculuğun türüne ve amacına bağlı olarak da bazı görüş

ayrılıkları ortaya çıkmıştır. Kimi Mâlikîler, deniz yolculuğunu da sefer hük-

münden istisna etmişlerdir.

2. Yağmur, Kar, Dolu.

Yağmur, şiddeti konusundaki görüş ayrılıkları

bir tarafa bırakılacak olursa, Mâlikî, Şâfiî ve Hanbelî mezheplerinde, yolcu

olmayan

(muk

i

m)

kişiler için bir mazeret kabul edilmiş ve böyle günlerde

namazın cem‘i belli şartlarla câiz görülmüştür. Mâlikîler ve Hanbelîler, sa-

dece akşam ile yatsının mescidde cem‘-i takdîm olarak cemedilmesini câiz

görürken, Şâfiîler buna öğle ve ikindinin cem‘ini de ilâve etmişlerdir. Bu ve

benzeri sebepler, evde değil, sadece mescidde cemaatle birlikte cem‘ yap-

mayı câiz hale getirir.

Şâfiîler, yerlerin çamurlu olmasını cem‘ yapmayı câiz kılan mazeret ka-

bul etmezken, Hanbelîler bunu bir mazeret saymış, Mâlikîler ise cem‘in câiz

olabilmesi için çamurla birlikte zifiri karanlık durumunun bulunmasını şart

koşmuşlardır.

3. Hastalık.

Mâlikîler'e göre hasta bir kişi, ikinci bir namazın vaktine

kadar durumunun namaz kılamayacak derecede kötüleşeceğinden veya