308
İ
LMİHAL
Ebû Hanîfe'ye göre ise bu tekbirler, kurban bayramının arefe gününden
1. gün ikindi namazına kadar sekiz vakit, cemaatle kılınan farz namazlar-
dan sonra vâciptir. Dolayısıyla bu vâciplik cemaate katılması gerekmeyen
seferî ve mukim kişiler için söz konusu değildir.
Teşrik tekbirleri, Şâfiî ve Hanbelî mezhebine göre sünnet, Mâlikî mezhe-
bine göre ise menduptur.
XIII. NÂFİLE NAMAZLAR
Nâfile, farz ve vâcip olan ibadet yerine getirildikten sonra, onlar dışında
daha fazla sevap elde etme amacıyla yapılan ilâve ibadeti ifade eder. Bunun
ötesinde aşağıda görüleceği gibi nâfile kapsamında yer alan sünnet namaz-
ları mümkün oldukça kılmak, kılmaya çalışmak, Peygamberimiz'e olan mu-
habbeti ve bağlılığı pekiştirme bakımından son derece yerinde bir tutum
olur.
A) REVÂTİB SÜNNETLER
Bir vakti bulunan nâfile namazlara revâtib sünnetler denir. Bunlar belli
bir düzen ve tertip içinde, beş vakit farz namazlarla birlikte kılındığı için bu
şekilde adlandırılmıştır. Bunların bazıları müekked, bazıları gayr-i müekked
sünnettir. Hanefî literatüründe, sünnet-i müekkede olan nâfile namazlar
kısaca "sünnet" diye, gayr-i müekked olanlar ise "müstehap" veya "mendup"
diye adlandırılmıştır. Ramazan ayında yatsı namazından sonra kılınan tera-
vih namazı da, sünnet-i müekkede türündendir ve ramazan ayına mahsus
olmak üzere teravihten sonra düzenli olarak kılındığı için aynı zamanda
revâtib kapsamında yer alır.
a) Vakit Namazlarıyla Birlikte Düzenli Olarak Kılınan Sünnetler
(Farzlara Tâbi Olan Nâfile Namazlar)
Farzlara tâbi nâfile namazlar; sabah namazının farzından önce iki; öğle
namazının farzından önce dört, farzından sonra iki; ikindi namazının farzın-
dan önce dört; akşamın farzından sonra iki; yatsının farzından önce dört,
farzdan sonra iki olmak üzere toplam 20 rek‘attır. Cuma namazının farzın-
dan önce ve sonra kılınan dörder rek‘atlık nâfile namazlar da farzlara tâbi
nâfile kapsamında yer alır. Bunların bir kısmı müekked, bir kısmı gayr-i
müekkeddir.