

312
İ
LMİHAL
Peygamberimiz ramazan gecelerini ihyaya daha fazla önem vermiş ol-
makla birlikte, rivayetlerden anlaşıldığına göre bu, o gecelerde Peygamberi-
miz’in daha çok sayıda nâfile namaz kıldığı anlamına değil, gecenin her
zamankine göre daha büyük bir bölümünü ibadetle geçirdiği anlamına gel-
mektedir.
Teravih namazının 20 rek‘at olduğu çoğunluk tarafından kabul edil-
mekle ve müslümanlar arasında yerleşik teamül de bu yönde olmakla bir-
likte, zaman zaman bunun 20 rek‘at kılınmasının sünnete aykırı olduğu, 8
rek‘at kılınmasının daha doğru olacağı iddiaları gündeme gelmektedir. Bu
sebeple teravihin rek‘at sayısını tesbit amacıyla teravih uygulamasının tarih-
çesine bir göz atmak istiyoruz.
Hz. Peygamber, teravih namazını birkaç gece dışında sürekli olarak tek
başına kılmış ve arkadaşlarını
"Kim ramazan namazını (teravih) inanarak ve
sevabını Allah'tan bekleyerek kılarsa onun geçmiş günahları bağışlanır"
diyerek bu namaza teşvik etmiştir
(Buhârî, “Salâtü’t-terâvîh”, 1; Müslim,
“Salâtü’l-müsâfirîn”, 174)
.
Bu husustaki rivayetlerden birisi şöyledir: Hz. Peygamber ramazanda
Mescid-i Nebevî'de itikâf için hasırdan bir hücre edinmişti. Ramazanın son on
gününde birkaç gece (Âişe'nin rivayetine göre iki veya üç gece) buradan çıkıp
cemaatle hem yatsı namazını hem de teravih namazını kılmıştı. İnsanların yoğun
ilgisini görünce bir gece yatsı namazını kıldırıp hücresine çekilmiş ve teravihi
kıldırmak için çıkmamıştı. İnsanlar Hz. Peygamber'in çıkacağını umdukları için
beklemişler, hatta uyuduysa uyansın diye öksürmeye başlamışlardı. Hz. Pey-
gamber (sabah namazı vaktinde) dışarı çıkıp, orada bekleyenlere şöyle demiştir:
"Sizin teravih kılmak hususundaki arzunuzun farkındayım, bu namazı size kıl-
dırmam için bir engel de yoktur, fakat teravihin size farz kılınmasından endişe
ettiğim için çıkıp kıldırmadım. Şayet farz kılınacak olsa bunu hakkıyla yerine
getiremezsiniz. Haydi evlerinize gidiniz. Farz namazlar dışında, kişinin kıldığı en
faziletli namaz evinde kıldığı namazdır" (Buhârî, “Salâtü’t-terâvîh”, 2; Müslim,
“Salâtü’l-müsâfirîn”, 178).
Ebû Zerr'in bir rivayeti ise şöyledir: Hz. Peygamber ramazanın bitmesine
bir hafta kalıncaya kadar bize farz dışında hiçbir namaz kıldırmadı. Rama-
zanın 23. gecesinde gecenin ilk üçte biri geçinceye kadar bize namaz kıl-
dırdı. Ramazanın bitmesine altı gece kalınca bize namaz kıldırmadı. Beş gece
kalınca, gecenin yarısı geçene kadar bize namaz kıldırdı. Ben, "Ey Allah'ın
resulü, gecenin kalan yarısında da bize namaz kıldırsaydınız" deyince, Hz.
Peygamber cevaben "
İmam namazı bitirinceye kadar onunla namaz kılmak