N
AMAZ
307
Diğer mezheplerde tekbir sayısı ile ilgili farklı uygulamalar da vardır.
Namazdan sonra imam minbere çıkar ve hiç oturmaksızın hutbe okur.
Cuma hutbesindeki hamdü senâya bedel olarak bu hutbede,
Allâhü ekber,
Allâhü ekber; lâ ilâhe illellâhü vallâhü ekber. Allâhü ekber ve
lillâhi'l-hamd
der, cemaat bu tekbirlerde imama eşlik eder. İmam, cuma
hutbesinde olduğu gibi, hutbeyi iki hutbe yapıp arasını kısa bir oturuşla
ayırır.
Bayram namazına giderken yolda tekbir getirilir. Bu tekbirler ramazan
bayramında sessiz, kurban bayramında ise açıktan yapılır. Camiye varıldık-
tan sonra her ikisinde de namaz vaktine kadar hep birlikte tekbir alınır. Ca-
mide vaaz ediliyorsa oturup sessizce dinlenir.
Bayram namazının vakti, güneşin doğuşu sırasındaki kerâhet vaktinin
çıkmasından sonradır. Bir mazeret sebebiyle bir beldede bayram namazı
birinci gün kılınamamışsa, ramazan bayramı 2. gün, kurban bayramı ise 2.
gün yine kılınamazsa 3. gün kılınabilir. Ancak bayram namazı özürsüz
olarak terkedilmişse artık kılınmaz, kurban bayramı ise kerâhetle birlikte 2.
veya 3. gün kılınabilir.
Bayram namazının ilk rek‘atına zâit tekbirlerin alınmasından sonra yeti-
şip imama uyan kimse, iftitah tekbirini aldıktan sonra Sübhâneke okumaz,
hemen zâit tekbirleri alır. Eğer imam rükûda iken yetişmiş ise bu takdirde,
ayakta tekbir alıp imama iktidâ eder ve hemen rükûa gider ve rükû tesbihle-
rinin yerine zâit tekbirleri ellerini kaldırmaksızın orada yapar. Yetiştiremezse
zâit tekbirler ondan düşmüş olur. İmama ikinci rek‘atta yetişmiş olan kimse
ise imam selâm verdikten sonra, kılamadığı birinci rek‘atı kazâ etmek için
kalktığında zâit tekbirleri kıraatten sonraya bırakır.
Teşrik Tekbirleri
Peygamberimizin, kurban bayramının arefe günü sabah namazından
başlayarak bayramın 4. günü ikindi namazına kadar, ikindi namazı da dahil
olmak üzere farzlardan sonra teşrik tekbirleri getirdiğine dair rivayetler bu-
lunmaktadır. Ebû Yûsuf ve Muhammed'e göre arefe günü sabahından bay-
ramın 4. günü ikindi namazına kadar 23 vakit, her farzın selâmından sonra
teşrik tekbiri getirmek, kadın erkek ve seferî mukim ayırımı olmaksızın her
mükellefe vâciptir. Hanefî mezhebinde fetvaya esas olan görüş budur. Teşrik
günlerinde kazâya kalan namaz, yine o günlerde kazâ edilirse teşrik tekbir-
lerini de kazâ etmek gerekir. Bunun dışında teşrik tekbirleri kazâ edilmez.