Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  93 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 93 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

307

Diğer mezheplerde tekbir sayısı ile ilgili farklı uygulamalar da vardır.

Namazdan sonra imam minbere çıkar ve hiç oturmaksızın hutbe okur.

Cuma hutbesindeki hamdü senâya bedel olarak bu hutbede,

Allâhü ekber,

Allâhü ekber; lâ ilâhe illellâhü vallâhü ekber. Allâhü ekber ve

lillâhi'l-hamd

der, cemaat bu tekbirlerde imama eşlik eder. İmam, cuma

hutbesinde olduğu gibi, hutbeyi iki hutbe yapıp arasını kısa bir oturuşla

ayırır.

Bayram namazına giderken yolda tekbir getirilir. Bu tekbirler ramazan

bayramında sessiz, kurban bayramında ise açıktan yapılır. Camiye varıldık-

tan sonra her ikisinde de namaz vaktine kadar hep birlikte tekbir alınır. Ca-

mide vaaz ediliyorsa oturup sessizce dinlenir.

Bayram namazının vakti, güneşin doğuşu sırasındaki kerâhet vaktinin

çıkmasından sonradır. Bir mazeret sebebiyle bir beldede bayram namazı

birinci gün kılınamamışsa, ramazan bayramı 2. gün, kurban bayramı ise 2.

gün yine kılınamazsa 3. gün kılınabilir. Ancak bayram namazı özürsüz

olarak terkedilmişse artık kılınmaz, kurban bayramı ise kerâhetle birlikte 2.

veya 3. gün kılınabilir.

Bayram namazının ilk rek‘atına zâit tekbirlerin alınmasından sonra yeti-

şip imama uyan kimse, iftitah tekbirini aldıktan sonra Sübhâneke okumaz,

hemen zâit tekbirleri alır. Eğer imam rükûda iken yetişmiş ise bu takdirde,

ayakta tekbir alıp imama iktidâ eder ve hemen rükûa gider ve rükû tesbihle-

rinin yerine zâit tekbirleri ellerini kaldırmaksızın orada yapar. Yetiştiremezse

zâit tekbirler ondan düşmüş olur. İmama ikinci rek‘atta yetişmiş olan kimse

ise imam selâm verdikten sonra, kılamadığı birinci rek‘atı kazâ etmek için

kalktığında zâit tekbirleri kıraatten sonraya bırakır.

Teşrik Tekbirleri

Peygamberimizin, kurban bayramının arefe günü sabah namazından

başlayarak bayramın 4. günü ikindi namazına kadar, ikindi namazı da dahil

olmak üzere farzlardan sonra teşrik tekbirleri getirdiğine dair rivayetler bu-

lunmaktadır. Ebû Yûsuf ve Muhammed'e göre arefe günü sabahından bay-

ramın 4. günü ikindi namazına kadar 23 vakit, her farzın selâmından sonra

teşrik tekbiri getirmek, kadın erkek ve seferî mukim ayırımı olmaksızın her

mükellefe vâciptir. Hanefî mezhebinde fetvaya esas olan görüş budur. Teşrik

günlerinde kazâya kalan namaz, yine o günlerde kazâ edilirse teşrik tekbir-

lerini de kazâ etmek gerekir. Bunun dışında teşrik tekbirleri kazâ edilmez.