Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  97 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 97 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

311

Hz. Peygamber'in farzların evvelinde ve sonrasında, kaçar rek‘at nâfile

kıldığı net olarak tesbit edilememiştir. Bununla birlikte bazı farzların önce-

sinde, bazılarının sonrasında, bazılarının ise hem öncesinde ve hem sonra-

sında düzenli olarak nâfile kıldığı bilinmektedir. Bu noktayı her zaman göz

önünde tutmalı, nâfile namazların rek‘at sayısındaki ihtilâfları bir tarafa bı-

rakarak, vaktin müsaadesine göre bu revâtib sünnetleri kılmaya çalışmalıdır.

Önemli olan farzlara bağlı nâfile namazlarının kılınması olup rek‘at sayıları

ikinci planda gelir. Meselâ Peygamberimiz, öğle ve yatsı namazlarının ikişer

rek‘at olan son sünnetlerini bazan dört, akşam namazının sünnetini de altı

rek‘at olarak kılmıştır. Bu sebeple Hanefî mezhebine göre, öğle ve yatsının

son sünnetlerine iki rek‘at daha ilâve edilerek dörder rek‘at kılmak ve akşam

namazının sünnetini altı rek‘at olarak

(evvâbîn)

kılmak mendup sayılmıştır.

Nâfile namazların kılınışına ilişkin olarak Peygamberimiz'den nakledilen

bilgiler, bu namazlarda uzun sûrelerin okunması, kıyam şartının aranma-

ması ve binek üzerinde kılınabilmesi gibi noktalarda toplanmaktadır. Bu

hükümler toplu olarak değerlendirildiğinde, nâfile namazın anlamı da daha

belirgin hale gelmektedir. Öyle anlaşılıyor ki, uzun okuma, okuduğu üze-

rinde düşünme, tefekkür ve tezekkür etme işi özellikle nâfile namazlarda

yapılmaktadır. Belki de bu uzun okuma, tezekkür ve tefekkür etme sebe-

biyle, oturarak kılınabileceği söylenmiştir. Hal böyle olunca nâfile namazlar,

yeterli vakti ve imkânı bulunan insanlar için âdeta özel bir ibadet ve münâ-

cât halidir. Bu namazlarda kişinin dilediği dilde dilediği duaları yapabilme-

sini, okuduğu Kur'an âyetleri üzerinde uzun uzun düşünmesini câiz gören

ve tavsiye eden âlimler de bu noktadan hareket etmişlerdir.

b) Teravih Namazı

Teravih, Arapça tervîha kelimesinin çoğulu olup “rahatlatmak, dinlen-

dirmek” gibi anlamlara gelir. Ramazan ayına mahsus olmak üzere yatsı

namazından sonra kılınan sünnet namazın her dört rek‘atının sonundaki

oturuş, tervîha olarak adlandırılmış, sonradan bu kelimenin çoğulu olan

terâvih

kelimesi ramazan gecelerinde kılınan nâfile namazın adı olmuştur.

Teravih, sünnet-i müekkededir. Kadın ve erkek için orucun değil rama-

zan ayının sünnetidir. Teheccüt namazı 12 rek‘atı geçmediği halde, teravih

namazı yirmi rek‘attır. Yatsı namazı kılındıktan sonra ve vitirden önce kılı-

nır. Teravihin cemaatle kılınması kifâî sünnettir. Teravih on selâm ile kılınır

ve beş tervîha

(dinlenme)

yapılır. Yani her iki rek‘atta bir selâm verilip, her

dört rek‘atta bir istirahat edilir. Beşinci tervîhadan sonra yine cemaatle vitir

namazı kılınır.