Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  100 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 100 / 166 Next Page
Page Background

314

İ

LMİHAL

bir şekilde kılınmasının uygun olacağını düşünmüş ve ertesi gün Übey b.

Kâ‘b'ı teravih imamı tayin etmiştir. Ömer insanların bu şekilde derli toplu ve

düzenli olarak teravih namazı kılmalarını da "Bu ne de güzel bir yeniliktir!"

diye nitelemiştir. Yenilik diye tercüme ettiğimiz bid‘at kelimesi, Hz. Peygam-

ber zamanında olmayıp, ondan sonra ortaya çıkan anlayış ve uygulamalar

için kullanılmaktadır. Teravih namazı, Hz. Peygamber tarafından birkaç kez

cemaatle kılındığına göre, Hz. Ömer'in "Bu ne güzel bir yeniliktir" sözü, te-

ravih namazı kılmanın bir yenilik olduğunu göstermez. O halde Hz. Ömer

bu sözle ya teravihin düzenli olarak cemaatle kılınmasını, ya Hz. Peygam-

ber'in kıldığı sayıya ziyade yapılmış olmasını, yani sekizden yirmiye çıka-

rılmış olmasını, ya da her ikisini birlikte kastetmiş olacaktır.

Öte yandan, sahâbe zamanında teravih namazının yirmi rek‘at kılındığı ko-

nusunda icma bulunduğu ileri sürülmektedir. Mâlik,

Muvatta

adlı eserinde Hz.

Ömer'in, Übey b. Kâ‘b ile Temîm ed-Dârî'yi ramazanda cemaate 11 rek‘at namaz

kıldırmak üzere teravih imamı tayin ettiğini, imamın her rek‘atta yaklaşık 100

âyet okuduğunu, kıyamın uzaması sebebiyle bir kısım cemaatin bastona dayan-

mak ihtiyacını hissettiğini ve fecrin doğmasına yakın bir zamanda evlere dağıl-

dıklarını kaydetmiştir. Kimi bilginler teravih namazının 11 rek‘at kılındığı riva-

yetinin yanlış olduğunu ileri sürerken, kimileri 11 rek‘at kılma uygulamasının

teravihin cemaatle kılınmaya başladığı ilk günlere ait olduğu, sonraları teravih

namazının 20 olarak yerleştiği yorumunda bulunmuşlardır. Bu yorum, Hz. Pey-

gamber'in 11 rek‘at dışında gece namazı kılmadığı rivayetiyle uyumludur.

Bu rivayetlerden anlaşıldığına göre teravih namazı sekiz rek‘at olarak

kıldırılıyor, fakat her bir rek‘atta yaklaşık 100 âyet okunduğu için bu namaz

oldukça uzun sürüyordu. Maksat belli bir sayıda namaz kılmak değil, geceyi

ihya etmek olduğu için gitgide, her bir rek‘atta okunan âyet sayısı azaltılmış,

buna mukabil teravihin rek‘at sayısı artırılmıştır. Ömer'in uygulamasıyla bu

sayı 20 olarak yerleşmiş, Hz. Osman ve Hz. Ali zamanında ve daha sonra-

ları bu şekilde devam etmiştir. Gerek Sünnî gerek Şiî fıkıh mezhepleri içinde

teravih namazının 20 rek‘attan az olduğunu söyleyen bir mezhep yoktur.

Bu açıklamalara göre teravih namazının sekiz rek‘atının Hz. Peygam-

ber'in sünneti, geri kalan 12 rek‘atının ise, teravihin 20 rek‘at olduğuna dair

zayıf rivayet dikkate alınmayacak olursa, sahâbenin sünneti ve İslâm üm-

metinin ramazan ayını ihya gayesiyle yaşattığı geleneği olduğu ortaya çık-

maktadır. Bu durumu birbirinden ayırmak için bazı Hanefîler teravih nama-

zının ilk sekiz rek‘atının râtibe sünnet, geri kalan 12 rek‘atının ise müstehap

olduğunu söylemişlerdir.