Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  99 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 99 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

313

bütün geceyi ihya etmeye eşdeğerdir"

buyurdu. Ramazanın bitmesine dört

gece kala, gecenin üçte birine kadar beklediğimiz halde, Hz. Peygamber bize

namaz kıldırmadı. Ramazandan üç gece kalınca Hz. Peygamber ehlini, ka-

dınlarını ve arkadaşlarını topladı, bize bütün gece namaz kıldırdı. Namaz o

kadar uzadı ki biz sahuru geçireceğiz sandık. Ramazanın geri kalan gecele-

rinde Hz. Peygamber bize namaz kıldırmadı

(Ebû Dâvûd, “Salât”, 318)

.

Kuvvetli rivayetler, Hz. Peygamber'in ramazanın son birkaç günü mes-

cidde teravih namazı kıldırdığını göstermektedir. Bu rivayetlerde, teravihin

kaç rek‘at olduğu belli değildir. Yine teravih namazına ilişkin bu rivayetlerin

sunuluş şekli ve içeriğine bakılarak teravih namazının, sadece Hz. Peygam-

ber'in son ramazan ayında söz konusu olduğu gibi bir izlenim de edinil-

mektedir. Çünkü teravih uygulaması, birkaç ramazan devam etmiş olsaydı,

hiç değilse sayısı konusunda bir netlik elde edilmiş olurdu.

Buhârî'deki ifadeye göre “Hz. Peygamber'in gece namazı” hususunda

sorulan bir soruya cevaben Âişe şöyle demiştir:

"Hz. Peygamber ramazan geceleri de dahil hiçbir gece on bir

rek‘at

tan

fazla nâfile namaz kılmamıştır. Öyle bir dört

rek‘at

namaz kılardı ki, o dört

rek‘atın ne kadar uzun ve ne denli güzel olduğunu hiç sorma! Ardından aynı

şekilde bir dört

rek‘at

daha kılardı. Daha sonra üç

rek‘at

daha kılardı. Ben

bir keresinde ‘Ey Allah'ın resulü! Vitir kılmadan mı uyuyacaksın?’ diyecek

oldum, bana dedi ki: Ey Âişe, benim gözlerim uyur ama kalbim uyumaz"

(Buhârî, “Salâtü't-terâvîh”, 1)

.

Bu rivayete göre Hz. Peygamber'in geceleyin kıldığı nâfile namaz üç

rek‘atlık vitir hariç tutulacak olursa toplam sekiz rek‘at olmaktadır. Hz. Pey-

gamber'in, arkadaşları ile sekiz rek‘at teravih, sonra da vitir kıldığına dair

olan rivayetler de dikkate alınacak olursa, teravih namazını sekiz rek‘at

kıldığı ortaya çıkmaktadır. Öte yandan Hz. Peygamber'in teravih namazını

20 rek‘at kıldırdığına dair bir rivayet de bulunmaktadır. Hadis bilginleri bu

rivayetin, öteki meşhur rivayetlere aykırı olduğu ve senedinde cerhedilmiş

bir kişi bulunduğu için zayıf olduğunu söylemişlerdir.

Teravih namazı konusunda sahâbe uygulamasına gelince; Hz. Peygam-

ber'in vefatından sonra Ebû Bekir ve kısmen de Ömer döneminde teravih

namazı münferiden, yani cemaat olmaksızın kılınmaktaydı. Bir ramazan

gecesi Ömer mescide çıktığında, halkın dağınık bir şekilde teravih namazı

kıldığını görmüş ve dağınık bir şekilde kılmak yerine insanları bir imamın

arkasında toplayıp teravih namazının cemaatle daha derli toplu ve düzenli