Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  75 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 75 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

289

Mâce, “İk

a

metü's-salât”, 93; Tirmizî, “Cum‘a”, 7; Nesâî, “Cum‘a”, 2)

ve

"Birtakım

kimseler, ya cuma namazını terketmekten vazgeçerler ya da Allah onların

kalplerini mühürler ve artık onlar gafillerden olurlar"

(Müslim, “Cum‘a”, 12;

Nesâî, “Cum‘a”, 2)

.

Hz. Peygamber'in cuma namazını ilk defa hicret esnasında, Medine ya-

kınlarındaki Rânûnâ vadisinde Sâlim b. Avf kabilesini ziyaretleri sırasında

oradaki namazgâhta kıldırmış olduğu bilginlerce kabul edilmektedir. Öte

yandan, kaynaklarda daha hicretten önce Es‘ad b. Zürâre'nin Medine'de

cuma namazı kıldırdığı kaydedilmektedir. Bu durum karşısında cuma nama-

zının ne zaman farz kılındığı hususunda iki farklı rivayet ve görüş ortaya

çıkmıştır. Bunlardan birincisine göre cuma namazı Mekke'de farz kılınmış

olmakla birlikte müşriklerin baskıları yüzünden orada kılınamamıştır. Diğer

rivayete göre, cuma namazı hicret esnasında farz kılınmıştır ve ilk cumayı

Hz. Peygamber Rânûnâ vadisinde kıldırmıştır. Bu rivayeti benimseyenlere

göre, Es‘ad b. Zürâre'nin cuma namazı kıldırması uygulaması farz değil,

nâfile hükmü kapsamındadır.

Bütün müctehidlere göre cuma namazı farz-ı ayın olup, Resûlullah za-

manından itibaren farklı görüş açıklanmadığı için, bu hususta icmâ mey-

dana gelmiştir.

Cuma namazı, cuma günü öğle namazı vaktinde kılınan ve farzı iki rek‘at

olan bir namazdır. Bu namazdan önce hatibin hutbe okuması namazın sıhhat

(geçerlilik)

şartlarındandır. Cuma namazı o günkü öğle namazının yerini tutar.

B) CUMA NAMAZININ ŞARTLARI

Cuma namazının farz olabilmesi için belli birtakım şartların gerçekleşmiş

olması gerekir. Bu şartlar vücûb şartları ve sıhhat şartları olmak üzere iki

çeşittir. Vücûb şartları, cuma namazı kılmakla yükümlü olmanın şartlarıdır;

sıhhat şartları ise kılınan namazın sahih yani geçerli olmasının şartlarıdır.

Sıhhat şartları yerine cuma namazının edasının şartları da denilir.

Aşağıda vücûb şartları ve sıhhat şartları ayrı ayrı sayılıp açıklanacaktır.

Ancak, dikkat edilmelidir ki, aşağıda sıhhat şartları arasında sayılacak şey-

lerden üçü

(ki bunlar; a)

Vaktin girmiş olması. b) Devlet başkanının hazır

bulunması veya izni ve c) Bulunulan yerin şehir veya şehir hükmünde ol-

masıdır), esasen hem vücûb hem sıhhat şartlarıdır. Zira bu şartları ileri sü-

renlere göre bunlardan biri bulunmadığında cuma namazı kişiye farz olma-

yacağı gibi, kılması halinde geçerli de olmaz.