Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  72 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 166 Next Page
Page Background

286

İ

LMİHAL

Mesbûkla ilgili uygulama örnekleri:

1. Sabah namazının ikinci rek‘atında imama uyan mesbûk, tekbir alıp

susar, imam ile birlikte son oturuşta yalnız Tahiyyât okur, imam selâm ve-

rince kendisi ayağa kalkar, kaçırdığı ilk rek‘atı kılmaya başlar. Sübhâneke

ve eûzü besmeleden sonra Fâtiha ile bir miktar Kur'an okur, rükû ve secde-

lerden sonra oturup, Tahiyyât ile Salli-bârik ve Rabbenâ âtinâ dualarını

okuyarak selâm verir.

2. Akşam namazının ikinci rek‘atında imama uyan kimse de birinci

rek‘at için bu şekilde hareket eder.

Akşam namazının son rek‘atında imama uyan kimse, Sübhâneke'yi

okur, imamla beraber o rek‘atı kılıp teşehhütte bulunur, bundan sonra kal-

kar. Sübhâneke'yi okuyup eûzü besmele çeker ve Fâtiha ile bir sûre veya bir

miktar âyet okur; rükû ve secdelerden sonra oturur, sadece Tahiyyât okur,

sonra Allahü ekber diyerek ayağa kalkar, besmele çekip Fâtiha ile bir sûre

veya birkaç âyet okuyarak, rükû ve secdeleri ve son oturuşu yapar ve selâm

ile namazdan çıkar. Bu durumda üç defa teşehhütte bulunmuş olur. Bu-

nunla birlikte mesbûk, ikinci rek‘atın sonunda yanılarak oturmayacak olsa,

kendisine sehiv secdesi gerekmez; çünkü bu rek‘at bir yönüyle birinci rek‘at

mesabesindedir.

3. Dört rek‘atlı namazın son rek‘atında imama uyan kimse imam ile teşeh-

hütte bulunduktan sonra kalkar, Sübhâneke, Fâtiha ve bir sûre okuyup oturur ve

Tahiyyât okuduktan sonra kalkar. Geri kalan iki rek‘atı tamamlar.

4. Dört rek‘atlı namazın üçüncü rek‘atında imama yetişen kimse, kendi-

sinin birinci oturuşunu imamın son oturuşuyla birlikte yapar, kalkınca ilk iki

rek‘atı kaza edeceği için, kendisi bu ilk iki rek‘atı nasıl kılacak idiyse öylece

kılar.

5. Dört rek‘atlı bir namazın ikinci rek‘atında imama uyan kimse, üç

rek‘atı imamla kılmış olur, teşehhüt okuduktan sonra kalkar, kılamadığı ilk

rek‘atı kılıp oturur ve selâm verir.

İmama ilk rek‘atın rükûunda yetişen kimse, mesbûk değil müdrik sayılır.

Fakat imama rükûdan sonra yetişen kimse o rek‘atı kaçırmış olur ve mesbûk

durumuna düşer.

Teşehhüt miktarı oturduktan sonra imam daha selâm vermeden önce

mesbûkun ayağa kalkması mekruh sayılmıştır. Ancak abdestinin veya vak-