Altıncı Bölüm
Namaz
I. GENEL OLARAK İBADETLERİN AMACI
İbadet, Allah'a gönülden isteyerek yönelmek, tapmak, boyun eğmek ve
itaat etmek demektir. Türkçemizde kullanılan kulluk etmek deyimi de aynı
anlamı karşılamaktadır. İbadet, yaratıcı kudret karşısında boyun bükmenin
zirvesi ve O'na olan sevginin sonucu ve göstergesi olarak değerlendirilmiş
ve sırf Allah için, Allah'ın rızâsı için yapılması ve sadece Allah'a tahsis edil-
mesi gerektiği belirtilmiştir. Gerçekten de yaratan, yaşatan ve öldüren Al-
lah'tan başka, ibadete lâyık olan bir varlık yoktur. Hesap gününde muhatap
olunacak olan "Neye taptınız?" ve "Ne için ibadet ettiniz?" sorusunu insan
daima hatırında tutmalı ve bu dünyada iken "Allah'a tapıyorum ve ibadeti
Allah için yapıyorum" diyebilmeli, bunu gönlünde hissedebilmelidir.
Esasen din duygusu gibi, belki de onun doğal bir gereği olarak ibadet
ihtiyacı da fıtrî ve doğaldır. İnsanlık tarihi boyunca çeşitli dinler, insanın bu
doğal duygu ve ihtiyacını gerçekleştireceği değişik biçim ve şekiller öngör-
müşlerdir. Bu ibadet formları, dinin ritüelini yani ibadet ve âyin merasimle-
rini oluşturur. Dinlerin öngördüğü ibadet biçimleri, zaten doğal olarak insa-
nın yapısında var olan ibadet duygu ve ihtiyacının belli form ve biçimlere
kanalize edilmesi ve o yolla sergilenmesi şeklinde anlaşılınca; ibadetin esasen