

N
AMAZ
279
Cahil kişinin, gösterişçinin
(mürâi)
ve ilim sahibi bile olsa fâsık yani bü-
yük günah işleyen veya küçük günahta ısrar eden kişinin imam olması
mekruh görülmüştür.
Daha üstün bir kimse bulunduğu takdirde gözü görmeyenin imâmeti de
mekruhtur.
b)
İmama Uymanın Geçerlilik Şartları
Cemaatle namaz kılınırken imama uymaya iktidâ, imama uyan kimseye
de muktedî denilir. Bir kimsenin imama uymasının fıkhen geçerli
(sahih)
olabilmesi için bazı şartlar aranır.
1. Muktedî namaza dururken hem namaz kılmaya hem de imama uy-
maya niyet etmelidir.
2. Muktedî imamdan geride durup, hizasına veya önüne geçmemelidir.
3. Kılınan namazın nevi itibariyle imam muktedîden aşağı olmamalıdır.
Nâfile kılan muktedî, farz kılmakta olan imama uyabildiği halde, farz namaz
kılan
(müfteriz)
muktedî, nâfile namaz kılan
(müteneffil)
imama uyamaz.
Hanefîler'e ve Mâlikîler'e göre böyledir. Fakat Şâfiîler'e ve Hanbelîler'e göre
farz kılan kişi, nâfile kılana uyabilir. Bunların gerekçelerinden birisi Muâz'ın
Hz. Peygamber'in arkasında yatsı namazını kıldıktan sonra, gidip kendi
kavmine yatsı namazını kıldırdığına ilişkin rivayettir. Şâfiîler'e göre bir vak-
tin farz namazını kılmış olan kimse, yeniden başkalarına aynı vakit için
imamlık yapabilir. Kendi kıldığı nâfile olur.
Dört rek‘atlı bir farzın kazâsı için teşkil edilen cemaatte imam yolcu,
muktedî mukim olursa, imam muktedîden durumca daha aşağı olmuş olur.
Şöyle ki; iktidâ, ya ilk iki ya son iki rek‘atta olacaktır. Birinci şıkka göre
ka‘de hususunda, ikinci şıkka göre kıraat hususunda, farz kılan nâfile kılana
iktidâ etmiş olur.
4. İmam ve muktedî, aynı farzı kılıyor olmalıdır. Meselâ biri öğle nama-
zının farzını kazâ ediyor, öteki ikindi namazının farzını eda ediyor ise veya
birisi bugünün öğle namazını, diğeri dünün öğle namazını kazâ ediyor ise
birbirlerine uyamazlar.
5. İmam lâhik veya mesbûk olmamalıdır. Yani bir kimse, imama öğle
namazının son rek‘atında uymuş olsa ve imam selâm verdikten sonra geri
kalan üç rek‘atı tamamlarken, bu durumdan habersiz birisi gelip kendi ba-
şına farz kıldığını zannederek ona uysa sahih olmaz. İktidânın sahih olması
için imamın imamlık yapmaya niyet etmesi şart olmadığı için tek başına farz