Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  69 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 69 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

283

secdeye varmamış ise namazı hemen keserek imama uyar. Cemaate muha-

lefet görüntüsü vermemek için böyle davranması müstehap sayılmıştır. Bu

durumda selâm vermesine gerek yoktur. Edeben sağ tarafa selâm vermesi

uygun olur diyen de vardır. Tek başına kıldığı namazda secdeye varmış ise

bakılır: Eğer kıldığı namaz sabah ve akşam namazı ise yine bırakır ve

imama uyar. Fakat bunların ikinci rek‘atı için secdeye varmış ise, artık bı-

rakmayıp namazı kendisi tamamlar ve selâm verdikten sonra cemaat devam

ediyor bile olsa imama uymaz. Çünkü imama uyması halinde, imamla bir-

likte kılacağı namaz nâfile hükmünde olacaktır. Halbuki, sabah namazının

farzından sonra nâfile kılınamadığı gibi, üç rek‘atlı bir namaz da nâfile ola-

rak kılınamaz. Eğer başladığı ve ilk rek‘atın secdesine vardığı namaz öğle,

ikindi ve yatsı namazı gibi dört rek‘atlı bir farz ise, bu takdirde kıldığı bir

rek‘ata bir rek‘at daha ilâve eder, teşehhütte bulunur, selâm verip imama

uyar. Kendisinin kıldığı iki rek‘at namaz nâfile olmuş olur.

Böyle bir namazın üçüncü rek‘atında bulunup da henüz secdesine var-

mamış ise, hemen ayakta veya oturarak selâm verip namazdan çıkar,

imama uyar, tek başına kıldığı iki rek‘at, nâfile olmuş olur. Fakat bu nama-

zın üçüncü rek‘atının secdesini de yapmış bulunursa, artık bunu tamamlar,

farzı yerine getirmiş olur. Ancak bu namazı öğle veya yatsı namazı olursa

tek başına kıldığı bu farzdan sonra imama yine uyabilir. İmamla kılacağı

namaz nâfile olur. Fakat bu durumda ikindi namazı olursa imama uyamaz.

Çünkü ikindi namazından sonra nâfile namaz kılmak mekruhtur.

Nâfile bir namaza başlamış olan kimse, yanında cemaatle namaza baş-

lansa, bu nâfileyi iki rek‘at olmak üzere kılar, bundan sonra selâm verip

cemaate katılır. Üçüncü rek‘ata kalkmış ise, onu da dördüncü rek‘at ile ta-

mamlamadıkça namazını kesmez. Ancak nâfile namaza başlayan kimse,

kılınmaya başlanan bir cenaze namazını kaçırmaktan korkarsa, nâfile na-

mazı hemen bırakır, cenaze namazı için imama uyar, sonra nâfileyi kazâ

eder. Çünkü cenaze namazının telâfi imkânı yoktur.

Cemaatle sabah namazının kılındığını gören kimse, cemaate yetişeceğini

zannederse hemen sabah namazının sünnetini kılar ve gerek görürse

Sübhâneke ile eûzüyü ve sûre ilâvesini bırakarak yalnız Fâtiha ile, rükû ve

secdelerde de birer tesbih ile yetinebilir. Bundan sonra imama uyar. Ancak

imama yetişeceği kanaatinde olmazsa sünnete başlamayıp imama hemen

uyar, artık bu sünneti kazâ da etmez. Eğer sünnete başlamış ise bunu ta-

mamlar.