

N
AMAZ
283
secdeye varmamış ise namazı hemen keserek imama uyar. Cemaate muha-
lefet görüntüsü vermemek için böyle davranması müstehap sayılmıştır. Bu
durumda selâm vermesine gerek yoktur. Edeben sağ tarafa selâm vermesi
uygun olur diyen de vardır. Tek başına kıldığı namazda secdeye varmış ise
bakılır: Eğer kıldığı namaz sabah ve akşam namazı ise yine bırakır ve
imama uyar. Fakat bunların ikinci rek‘atı için secdeye varmış ise, artık bı-
rakmayıp namazı kendisi tamamlar ve selâm verdikten sonra cemaat devam
ediyor bile olsa imama uymaz. Çünkü imama uyması halinde, imamla bir-
likte kılacağı namaz nâfile hükmünde olacaktır. Halbuki, sabah namazının
farzından sonra nâfile kılınamadığı gibi, üç rek‘atlı bir namaz da nâfile ola-
rak kılınamaz. Eğer başladığı ve ilk rek‘atın secdesine vardığı namaz öğle,
ikindi ve yatsı namazı gibi dört rek‘atlı bir farz ise, bu takdirde kıldığı bir
rek‘ata bir rek‘at daha ilâve eder, teşehhütte bulunur, selâm verip imama
uyar. Kendisinin kıldığı iki rek‘at namaz nâfile olmuş olur.
Böyle bir namazın üçüncü rek‘atında bulunup da henüz secdesine var-
mamış ise, hemen ayakta veya oturarak selâm verip namazdan çıkar,
imama uyar, tek başına kıldığı iki rek‘at, nâfile olmuş olur. Fakat bu nama-
zın üçüncü rek‘atının secdesini de yapmış bulunursa, artık bunu tamamlar,
farzı yerine getirmiş olur. Ancak bu namazı öğle veya yatsı namazı olursa
tek başına kıldığı bu farzdan sonra imama yine uyabilir. İmamla kılacağı
namaz nâfile olur. Fakat bu durumda ikindi namazı olursa imama uyamaz.
Çünkü ikindi namazından sonra nâfile namaz kılmak mekruhtur.
Nâfile bir namaza başlamış olan kimse, yanında cemaatle namaza baş-
lansa, bu nâfileyi iki rek‘at olmak üzere kılar, bundan sonra selâm verip
cemaate katılır. Üçüncü rek‘ata kalkmış ise, onu da dördüncü rek‘at ile ta-
mamlamadıkça namazını kesmez. Ancak nâfile namaza başlayan kimse,
kılınmaya başlanan bir cenaze namazını kaçırmaktan korkarsa, nâfile na-
mazı hemen bırakır, cenaze namazı için imama uyar, sonra nâfileyi kazâ
eder. Çünkü cenaze namazının telâfi imkânı yoktur.
Cemaatle sabah namazının kılındığını gören kimse, cemaate yetişeceğini
zannederse hemen sabah namazının sünnetini kılar ve gerek görürse
Sübhâneke ile eûzüyü ve sûre ilâvesini bırakarak yalnız Fâtiha ile, rükû ve
secdelerde de birer tesbih ile yetinebilir. Bundan sonra imama uyar. Ancak
imama yetişeceği kanaatinde olmazsa sünnete başlamayıp imama hemen
uyar, artık bu sünneti kazâ da etmez. Eğer sünnete başlamış ise bunu ta-
mamlar.