Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  62 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 62 / 166 Next Page
Page Background

276

İ

LMİHAL

Ayrıca ilgilenmek durumunda olduğu ve yanından ayrıldığı takdirde

durumunun kötüleşebileceğinden endişe ettiği bir hastası bulunmak da bir

mazerettir.

2. Korku

.

Mescide gittiği takdirde malına, canına veya namusuna bir

zarar gelmesinden korkan kimse de cemaate gitmemelidir. Hz. Peygamber,

korku ve hastalığı cemaate katılmamayı mâzur kılan sebepler arasında say-

mıştır.

3. Olumsuz hava şartları. Ýnsaný meþakkate sokacak derecede yağmur,

çamur, şiddetli soğuk, kar, ayaz, şiddetli sıcak, zifiri karanlık ve geceleyin

şiddetli rüzgâr gibi hava şartları, vakit namazlarına olduğu gibi cuma nama-

zına katılmamak için de bir mazerettir.

4. Abdestin sıkışık durumda olması. Böyle bir kimsenin cemaate katıl-

ması uygun değildir. Bu durum namazın huşû ve huzur içinde yapılmasına

engel olduğu için esasen bu durumda iken tek başına namaz kılmak da

mekruhtur. İnsanı, kalp huzurundan ve huşûdan alıkoyacak başka durum-

lar da aynı hükümdedir.

Yolculuk hazırlığı yapmakta olma, karnın aç olup arzu edilen bir yeme-

ğin hazır olması gibi durumlarda da, gerekli iç huzurunun sağlanması ihti-

mali zayıfladığından cemaate gidilmeyebilir.

5. Herkese veya toplum için yeterli olacak sayıda kimseye farz olan ilmî

araştırma ve eğitim öğretimle meşguliyet de cemaate katılmamak için mazeret

kabul edilmiştir. Fakat bilimsel çalışma yapan kişilerin, cemaati büsbütün

terketmemesi ve mümkün oldukça cemaate katılması uygun olur.

Ayrıca hazır bulunmalarını fırsat bilip, istifade etmeyi arzuladığı kimseler

ile ilmî ve dinî görüş alışverişinde bulunmak da bir mazeret sayılır.

6. Bedenî ârızalar. Gözlerin görmemesi, kötürümlük, düşkün ihtiyarlık

gibi haller de cemaate gitmemeyi mubah kılar.

e) Bir Mescidde Cemaatin Tekrarlanması

Belli bir imamı ve cemaati bulunan mahalle mescidinde ezan ve k

a

metle

birlikte cemaatin tekrarlanması mekruhtur. Çünkü normal şartlarda bir mescid-

de iki ayrı cemaatin oluşturulması ve bu şekilde namaz kılınması, İslâm'ın

öngördüğü genel anlamdaki birliğe aykırı olduğu gibi, özelde cemaat nama-

zıyla sağlanmak istenen cemaat şuuruna da aykırıdır.

Bu anlamı içermemek ve bölünme, parçalanma ve kopma izlenimi uyan-

dırmamak şartıyla ve ikinci defa ezan okumaksızın yeniden cemaat oluştu-

rulup namaz kılınabilir. Her ne kadar, iki üç kişinin bir araya gelip cemaat