Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  42 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 42 / 166 Next Page
Page Background

256

İ

LMİHAL

5. Erkekler iftitah tekbiri alırken ellerini yenlerinin dışına çıkarmak.

6. Namaza dururken kalbin ameli olan niyete lisanın fiili olan sözü ek-

lemek. Söyleme kalbin amelini engelliyorsa kalbin niyeti ile yetinmek gere-

kir.

7. Namazda bulunan erkek ve kadının huşû üzere olup kıyamda secde

yerine, rükûda ayaklarının üzerine ve secdede burnun iki kanadına, otururken

kucağına ve uyluk üzerlerine ve selâmda omuz başlarına bakması.

8. Namaz esnasında mümkün oldukça öksürüğü, geğirmeyi gidermek ve

esneme durumunda ağzı tutmak, dudakları dişlerle olsun kapamak; bu da

yeterli olmazsa sağ el ile kapamak.

9. Tek başına namaz kılan kişinin, rükû ve secde tesbihlerini üçten fazla

yapması.

Bütün bunlar yapılması güzel

(müstahsen)

olan şeylerdir ve ibadet esna-

sında Allah'ın huzurunda olma şuuruna ve O'na gösterilmesi gereken tâzime

de uygun davranışlardır.

VI. NAMAZA AYKIRI DAVRANIŞLAR

Bir müslümanın namaz esnasında, yukarıda ayrı ayrı sayılan namazın

farz, vâcip, sünnet ve âdâbını en iyi şekilde yerine getirmeye gayret etmesi

ve bu ibadetin mâna ve gayesine aykırı her türlü davranıştan da kaçınması

gerekir. Namaza aykırı davranışlar, bu aykırılığın derecesine göre namazın

mekruhları ve namazı bozan şeyler şeklinde ikili bir ayırım içinde ele alınır.

A) NAMAZIN MEKRUHLARI

Namazda yapılması hoş karşılanmayan davranışlara "namazın mekruhları"

denir. Genel olarak namaz için öngörülmüş bulunan biçimsel yapıya aykırı

olan davranışlar ile namazın gerektirdiği saygı, tâzim, tevazu, boyun bükme

ve sükûnet haline de aykırı olan ve namazda kalbi meşgul edecek ve insanı

ibadetin gerektirdiği kalp huzurundan ve huşûdan alıkoyacak davranışlar

mekruh sayılmıştır. Namaz esnasında elbiseyle veya vücudun bir yeriyle oy-

namak gibi namazla ilgisi olmayan ve onunla bağdaşmayan bir hareketin

yapılması mekruhtur. Çünkü bu şekildeki davranışlar namazın biçimsel yapı-

sına aykırıdır ve aynı zamanda namazın gerektirdiği saygı ve tâzim vaziye-

tiyle de bağdaşmamaktadır.