256
İ
LMİHAL
5. Erkekler iftitah tekbiri alırken ellerini yenlerinin dışına çıkarmak.
6. Namaza dururken kalbin ameli olan niyete lisanın fiili olan sözü ek-
lemek. Söyleme kalbin amelini engelliyorsa kalbin niyeti ile yetinmek gere-
kir.
7. Namazda bulunan erkek ve kadının huşû üzere olup kıyamda secde
yerine, rükûda ayaklarının üzerine ve secdede burnun iki kanadına, otururken
kucağına ve uyluk üzerlerine ve selâmda omuz başlarına bakması.
8. Namaz esnasında mümkün oldukça öksürüğü, geğirmeyi gidermek ve
esneme durumunda ağzı tutmak, dudakları dişlerle olsun kapamak; bu da
yeterli olmazsa sağ el ile kapamak.
9. Tek başına namaz kılan kişinin, rükû ve secde tesbihlerini üçten fazla
yapması.
Bütün bunlar yapılması güzel
(müstahsen)
olan şeylerdir ve ibadet esna-
sında Allah'ın huzurunda olma şuuruna ve O'na gösterilmesi gereken tâzime
de uygun davranışlardır.
VI. NAMAZA AYKIRI DAVRANIŞLAR
Bir müslümanın namaz esnasında, yukarıda ayrı ayrı sayılan namazın
farz, vâcip, sünnet ve âdâbını en iyi şekilde yerine getirmeye gayret etmesi
ve bu ibadetin mâna ve gayesine aykırı her türlü davranıştan da kaçınması
gerekir. Namaza aykırı davranışlar, bu aykırılığın derecesine göre namazın
mekruhları ve namazı bozan şeyler şeklinde ikili bir ayırım içinde ele alınır.
A) NAMAZIN MEKRUHLARI
Namazda yapılması hoş karşılanmayan davranışlara "namazın mekruhları"
denir. Genel olarak namaz için öngörülmüş bulunan biçimsel yapıya aykırı
olan davranışlar ile namazın gerektirdiği saygı, tâzim, tevazu, boyun bükme
ve sükûnet haline de aykırı olan ve namazda kalbi meşgul edecek ve insanı
ibadetin gerektirdiği kalp huzurundan ve huşûdan alıkoyacak davranışlar
mekruh sayılmıştır. Namaz esnasında elbiseyle veya vücudun bir yeriyle oy-
namak gibi namazla ilgisi olmayan ve onunla bağdaşmayan bir hareketin
yapılması mekruhtur. Çünkü bu şekildeki davranışlar namazın biçimsel yapı-
sına aykırıdır ve aynı zamanda namazın gerektirdiği saygı ve tâzim vaziye-
tiyle de bağdaşmamaktadır.