

N
AMAZ
253
rükûda iki ayak arasındaki mesafe gibi konularda mezheplere göre farklı
uygulamalar vardır.
4. Sübhâneke okumak, namaza Allah'ı bu şekilde överek, senâ ederek
başlamak sünnettir. Bu bakımdan Sübhâneke birinci rek‘atta iftitah tekbirin-
den
(tahrîme)
hemen sonra okunur.
5. Tek başına namaz kılan için sadece ilk rek‘atta ve Sübhâneke’den
sonra
Eûzü billâhi mine'ş-şeytâni'r-racîm
demek
(teavvüz)
. Cemaatle
namaz kılma durumunda sadece imam "eûzü…" çeker, imama uyan kişiler
Sübhâneke'den sonra bir şey okumazlar.
6. Tek başına namaz kılan kişinin ve cemaatle namaz durumunda ima-
mın, her rek‘atın başında Fâtiha'dan önce besmele çekmesi. İmama uyan
kişilerin besmele okuması gerekmez.
7. Sübhâneke'yi ve eûzü besmeleyi gizli okumak, Fâtiha'nın sonunda
"âmin" demek. Fâtiha'yı okuyan da işiten de âmin der.
8. Tek başına namaz kılarken Fâtiha'nın arkasından okuyacağı sûrenin,
sabah ve öğle namazlarında uzun sûrelerden, ikindi ve yatsı namazlarında
orta uzunluktaki sûrelerden ve akşam namazında kısa sûrelerden seçilmesi.
Cemaatle namaz durumunda, imam cemaatı soğutmamak durumunda ol-
duğu için, bulunduğu yere ve cemaatin durumuna göre sûre seçer. Uzun
sûreler,
tıvâl-i mufassal
olarak anılır. Hucurât sûresi ile Bürûc sûresi ara-
sındaki sûreler bu grupta yer alır. Orta uzunluktaki sûrelere de
evsât-ı
mufassal
denir. Bürûc sûresi ile Beyyine sûresi arasındaki sûreler bu grupta
yer alır. Kısa sûreler ise,
kısâr-ı mufassal
diye anılır. Bunlar Beyyine sûre-
sinden Nâs sûresine kadar olan sûrelerdir.
9. Rükûa varırken tekbir almak, yani Allahüekber demek.
10. Rükûda üç kere "Sübhâne rabbiye'l-azîm" demek.
11. Rükûdan doğrulurken "Semiallahü limen hamideh" demek
(tesmî‘)
.
Bunu imam ve tek başına namaz kılan söyler; imama uyan kişi söylemez.
12. "Semiallahü limen hamideh" dedikten sonra, "Rabbenâ leke'l-hamd"
veya "Allahümme rabbenâ leke'l-hamd" demek
(tahmîd)
. Bunu tek başına
namaz kılan ve imama uyanlar söyler. İmam da söyleyebilir
(Ebû Hanîfe'ye
göre imam söylemez)
.
13. Tek başına namaz kılan kişi, tesmî‘ ve tahmîdi gizli yapar. İmam ise
tesmîi sesli söyler. Tahmîd her durumda sessiz okunur. Ancak kalabalık