Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  48 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 48 / 166 Next Page
Page Background

262

İ

LMİHAL

Tertip sahibi olan yani o zamana kadar namazı kazâya kalmamış bir

kimsenin, daha önce kılamadığı bir namazı

(fâite)

namaz esnasında hatırla-

ması.

Teyemmüm ile namaz kılmakta iken kullanılması mümkün suyu görmesi.

Özür sahibi olan/mazereti bulunan kişinin özrünün ortadan kalkması.

Mest üzerine meshetmiş olarak namaz kılarken, mesih süresinin dolması

durumunda namaz bozulur. Bu süre mukim için bir gün bir gece, yolcu için

üç gün üç gecedir. Yine, mesih yaptığı mesti ayağından çıkarması duru-

munda namaz bozulur. Çünkü üzerine meshettiği mest ayağından çıktığı

için abdestsiz konumuna düşmektedir.

Namaz kılanın önünden geçilmekle namazı fâsid olmaz; geçenin erkek

veya kadın olması arasında fark yoktur. Bu işi bilerek, farkında olarak ya-

pan kişi mükellef ise günahkâr olur. Mekruh olan geçiş, açık alan ve büyük

camiye göre namaz kılanın secde mahallinden; küçük mescidde ise karşısın-

dan geçmektir. Önünden geçilme ihtimali bulunan yerde namaz kılan kişile-

rin sütre edinmesi, yani bir sütunu veya baston, şapka ve şemsiye gibi şey-

leri siper edinmesi müstehaptır. Cemaatle namaz durumunda imamın süt-

resi, ona uyanlar için de sütre sayılır. Kâbe’yi tavaf etmek, namaz benzeri

bir ibadet sayıldığı için, orada namaz kılarken tavaf edenlere karşı sütre

edinmeye gerek yoktur.

13. Namaz kılarken herhangi bir sebeple abdest bozulursa namaz da bo-

zulmuş olur. Namaz kılarken bilerek abdest bozucu bir fiil işleyen kişinin

namazı bozulur. Ancak bu iş, namazın sonunda yapılmış ise, kişi kendi fiili

ile namazdan çıkmış sayılacağı için Hanefîler'e göre namaz bozulmaz. Bu-

run kanaması gibi bir özür durumunda Hanefîler'e göre, bu durumun üze-

rinden bir rükün eda edecek kadar süre geçmedikçe namaz bozulmaz. Kişi

dilerse, en kısa yoldan yeniden abdest alıp gelerek namazına kaldığı yerden

devam eder, isterse namazını yeni baştan kılar.

(İmama uymuş [muktedî] kişinin namazının hangi durumda bozulacağı

konusunda "Cemaatle Namaz" bahsine ve okuyuş hatalarının namaza

etkisi konusunda "Kıraat" bahsine bakınız.)

VII. NAMAZIN KILINIŞI

Namazın farz ve vâciplerine, sünnet ve âdâbına uygun şekilde kılınışına

ilmihal dilinde "sıfâtü's-salât" denilir. Namaz kılacak kişi abdestli ve kıbleye