Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  37 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 37 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

251

tekbir almak da vâciptir. İkinci

rek‘at

ta getirilen ilâve tekbirler rükûdan hemen

önce olduğu için bu

rek‘at

ta rükûa giderken alınan tekbir de vâcip sayılmıştır)

.

16. Sehiv secdesi yapılmasını gerektiren bir fiilde bulunulmuşsa sehiv

secdesi yapmak. Sehiv secdesinden sonra selâm vermek de vâciptir.

17. Ta‘dîl-i erkâna riayet etmek Ebû Yûsuf'a göre farz, Ebû Hanîfe ve

Muhammed'e göre vâciptir.

18. Namazdayken secde âyeti okunmuşsa tilâvet secdesi yapmak

(bk.

Tilâvet Secdesi)

.

V. NAMAZIN SÜNNET ve ÂDÂBI

Sünnet, Hz. Peygamber'in devamlı olarak yaptığı ve bir mazeret olmak-

sızın terketmediği veya mazeretsiz nâdiren terkettiği şeydir. Namazda

Sübhâneke duasını okumak, eûzü çekmek bu mânada sünnettir. Sünnetin

yapılmasına sevap olmakla birlikte terkedilmesine ceza

(ikab)

yoktur; sadece

kınama ve sitem

(itâb)

vardır. Namazın sünnetleri, namazın vâciplerini ta-

mamlar, onlardaki kusurları telâfiye ve fazla sevaba vesile olur. Sünnetlere

riayet etmek ve devam etmek Hz. Peygamber'e muhabbetin bir nişanesi

sayılır. Bununla birlikte sünnetin terkedilmesi ne farzın terkedilmesi gibi

namazın bozulmasını

(fesad)

ve yeniden kılınmasını, ne vâcibin kasten

terkedilmesi gibi tahrîmen mekruhluğu, ne de vâcibin sehven terkedilmesi

gibi sehiv secdesi yapmayı gerektirir. Fakat sünnetlerin kasten terkedilmesi

"isâet"

(yanlış ve kötü davranma)

olur. İsâet, Hanefîler'in tanımlamasına göre

tenzîhen mekruhun üstünde, tahrimen mekruhun altında yer alır. Hz. Pey-

gamber'in devamlı olarak yapmayıp, yapılmasına teşvikte bulunduğu şey-

lere ise Hanefîler, mendup=müstehap adını vermişlerdir. Buna göre meselâ

sabah namazının farzından önce iki rek‘at namaz kılmak sünnet, ikindi ve

yatsıdan önceki dört rek‘at ise müstehap sayılmaktadır.

Edep

(çoğulu âdâb)

ise, Hz. Peygamber'in devamlı olmaksızın birkaç

kere yaptığı şeylerdir. Rükû ve secdede üçten fazla tesbih yapmak

(yani

rükûda üçten fazla “sübhâne rabbiye'l-azîm” demek)

böyledir. Hanefî kitapla-

rında edep tabiri, mendub=müstehap anlamında da kullanılır. Âdâb sayılan

şeyleri terketmek, her ne kadar isâet sayılmaz ve kınamayı gerektirmez ise

de bunlara riayet edilmesi daha faziletlidir

(efdal)

. Esasen namazın âdâbı,

yüce yaratıcının huzurunda durulduğunun farkında olunarak, zâhiren mü-

tevazi bir halde bulunmaktır.