Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  41 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

255

28. Son oturuşta, Tahiyyât’tan sonra salavat okumak. Bu, namazın

müekked sünnetlerindendir.

29. Salavattan sonra dua etmek.

30. Selâm verirken başı önce sağa sonra sola çevirmek ve her iki tarafa

selâm verirken "es-Selâmü aleyküm ve rahmetullâh" demek. İmam, selâm

verirken hafaza melekleri ile cemaate; imama uyan kimseler cemaate ve

imama; tek başına namaz kılan kimse ise meleklere selâm vermeye niyet

eder. İmam sola selâm verirken sesini biraz alçaltır. İmama uyanların se-

lâmı, fâsılasız olarak imamın selâmının hemen ardından olmalıdır. Ayrıca

birinci rek‘attan sonra imama yetişen muktedînin

(mesbûk)

, imamın ikinci

selâmını beklemesi de sünnettir.

B) NAMAZIN ÂDÂBI

Âdâb, Hz. Peygamber'in bazan yapıp bazan terkettiği şeyler olup Hanefî

literatüründe mendup veya müstehap anlamında kullanıldığı da olur. Bun-

ları terketmek, isâet sayılmaz ve kınamayı gerektirmez ise de riayet edilmesi

daha faziletlidir

(efdal)

. Esasen namazın âdâbı yüce yaratıcının huzurunda

durulduğunun farkında olunarak zâhiren mütevazi bir halde bulunmaktır.

Namazın âdâbı

(müstehapları)

şunlardır:

1. Namaz esnasında iken hem görünüşte hem iç dünyada bir tevazu,

sükûnet ve huzur içinde bulunmak.

2. Kıyafete çeki düzen vermek. Meselâ gömlek gibi düğmeli bir giysi gi-

yildiğinde düğmelerini iliklemek.

3. K

a

met sırasında "hayye alel felâh" denirken imam ve cemaatin namaz

için ayağa kalkması.

4. "Kad k

a

meti's-salâh" denilirken imamın namaza başlaması, müezzini

fiilen tasdik etmek anlamına geleceği düşüncesiyle âdâbdan

(müstehap)

sayılmıştır. Fakat imamın k

a

metin bitmesini beklemesinde ve k

a

met bittik-

ten sonra namaza başlamasında da bir beis yoktur. Hatta Ebû Yûsuf ile di-

ğer üç mezhep imamına göre en uygunu k

a

met bittikten sonra namaza

başlanmasıdır. Çünkü bu suretle cemaate saflara çekidüzen verme fırsatı

tanınmış olur.

K

a

met getirilirken camiye giren kişi ayakta beklemeyip, hemen oturur

ve cemaatle birlikte ayağa kalkar.