N
AMAZ
259
rek‘atın eksik kalacağı ve sonradan tamamlanması gerektiği, bu da yapıl-
mazsa namazının bozulmuş olacağı görüşleri de mevcuttur.
13. Namazda kıraate ilişkin mekruhlar daha ziyade kıraatin sünnetlerin-
den birinin terki sebebiyle olur:
İkinci rek‘atta birinci rek‘attan daha uzun okumak böyledir.
Bir rek‘atta bir sûrenin iki kere okunması veya farz namazlarda ilk iki
rek‘atta Fâtiha'dan sonra aynı sûrenin okunması mekruhtur; nâfile namaz-
larda mekruh değildir.
Fâtiha'dan sonra sürekli olarak belirli bir sûrenin okunması, başka sûre-
nin okunmaması mekruhtur.
Fâtiha'dan sonra okunacak sûrelerde Kur'an'daki sıraya uymamak, me-
selâ birinci rek‘atta Kevser sûresini okuduktan sonra ikinci rek‘atta Fîl sûre-
sini okumak mekruhtur.
B) NAMAZI BOZAN ŞEYLER
Namazın rükünlerinden veya şartlarından herhangi birinin eksikliği du-
rumunda namaz bozulur. Namazın bozulmuş olacağı fâsid veya bâtıl tabir-
leriyle ifade edilir. Rükün ve şartların eksikliği dışında ayrıca kaçınılması,
yapılmaması gereken bazı durum ve davranışlar vardır ki, bunların hepsine
birden “müfsidât-ı salât” (namazı bozan şeyler) denir.
Namazı bozan şeyler şu şekilde gruplandırılabilir:
1. Namazda konuşmak.
Namazda gerek bilerek gerekse yanılarak veya yanlışlıkla konuşmak
namazı bozar.
Konuşmak, birine seslenmek, hitap etmek şeklinde olabileceği gibi birine
selâm vermek, merhaba demek, verilen selâma sözlü olarak karşılık vermek
veya aksırana "yerhamükellah" veya "çok yaşa" demek şeklinde de olur. Bu
gibi durumlarda namaz bozulur. Bunların bilerek, isteyerek yapılması ile
yanılarak veya yanlışlıkla olması arasında fark yoktur. Namaz kılarken,
namazda olduğunu unutarak, dalgınlıkla birinin selâmını diliyle, meselâ
"aleykümü's-selâm" diyerek almak namazı bozar. Hz. Peygamber'in ismi
anıldığında salavat getiren kimsenin de namazı bozulur. Aynı şekilde cevap
kastıyla Kur'an'dan bir âyeti okumak da insanlarla konuşma kapsamına
gireceği için namazı bozar. Meselâ iyi bir haber duyduğunda "el-