

258
İ
LMİHAL
mekruhtur. Rükû tekbiri alınmaya ayakta iken başlanmalı, rükûa varırken
bitirilmelidir. Söz ile fiil eş zamanlı olmalıdır.
4. Namazda esnemek, gerinmek ve boğazı açıyormuş gibi yapmak.
Mümkün olduğunca esnemeyi önlemeye çalışmalı, esnemek durumunda
kalınca sağ el ile ağzı kapatmalıdır. Nezle vb. sebepten burnu akan kişi,
burnunu mendille siler. Grip olan kişi de öksürecek olduğunda ağzını eliyle
veya mendiliyle kapatmalıdır. Bu durumda olan kişilerin mescide gelmeleri
de mekruhtur.
5. Namazda iken verilen selâmı el veya baş işaretiyle almak. Tahrîmen
mekruh olan bu fiille kimilerine göre namaz bozulur.
6. Namazda huşû halini artırmak veya uygunsuz bir şeyi görmekten sa-
kınma gibi bir amaç olmadıkça gözleri yummak, gözleri sağa sola veya
aşağı yukarı çevirmek, başı hafifçe bir tarafa çevirip bakmak.
7. Abdesti sıkışık olduğu halde namaz kılmak. Hz. Peygamber sıkışık
durumda olan veya yemek hazırken namaza duran kişinin namazının fazi-
letinin tam olmayacağını belirtmiştir
(Müslim, “Mesâcid”, 67)
.
8. Elbise, vücut veya namaz mahallinde namazın geçerliliğine engel ol-
mayacak miktarda necâset bulunduğu halde namaz kılmak. Dinen necis
sayılmamakla birlikte kirli elbise ile namaz kılmak da mekruhtur.
9. Temiz olmayan şeylere karşı ve bunların yakınında, kişinin kendini
ibadete vermesini engelleyecek ve zihni meşgul edecek yerlerde namaz kıl-
mak. Ateşe ve puta tapma inancını çağrıştırması düşüncesinden hareketle
ateşe, insan veya hayvan tasviri bulunan resim ve heykele karşı namaz
kılınması mekruh sayılmıştır. Aynı şekilde bir insanın yüzüne karşı namaz
kılmak da mekruhtur.
10. Başkasına ait bir yerde veya başkasına ait bir elbise içinde, sahibinin
izni ve razılığı olmaksızın namaz kılmak.
11. Dişlerin arasında kalmış yutulması namazı bozmayacak miktardaki
yiyecek kırıntısını yutmak. Yutulan şey nohut tanesi büyüklüğünde olursa
namazı bozar.
12. Cemaatle namaz kılınırken, imamdan önce rükû ve secdeye gitmek
veya ondan önce rükû veya secdeden doğrulmak. Bu davranışın muktedînin
namazını bozacağı, imamdan önce rükû ve secdeden başını kaldırmış kişi-
nin rükû ve secdeye geri dönüp imamla birlikte hareket etmesi, aksi halde o