

254
İ
LMİHAL
cemaatte imamın sesi arkalardan duyulmuyorsa ortalardan bir kişi, imamın
tekbirlerini yüksek sesle tekrarladığı gibi tahmîdi de yüksek sesle okur.
14. Erkeklerin, rükû durumunda dizlerini dik ve arkalarını düz tutmaları,
dizlerini elleriyle kavramaları, dizlerini tutarken ellerini açık bulundurmaları.
Kadınlar ise ellerini dizleri üzerine koyarlar, dizlerini tutmaz ve parmaklarını
ayrık bulundurmazlar. Dizlerini bükük ve arkalarını meyilli bulundururlar.
15. Rükûda başını aşağı, yukarı eğmeyip doğru tutmak.
16. Rükûdan doğrulup dik durmak
(kavme)
. Bunun ta‘dîl-i erkânın bir
parçası olma ihtimaline binaen vâcip olduğu da söylenmektedir.
17. Rükûdan doğruluşta
(rükû kavmesinde)
, bayram tekbirlerinin ara-
sında elleri yana salıvermek
(irsâl)
.
18. Secdeye varırken yere önce dizlerini, sonra ellerini, daha sonra yü-
zünü koymak ve secdeden kalkarken, secdeye varış sırasının tersini yap-
mak; secdeye varırken ve secdeden kalkarken "Allahüekber" demek.
19. İki secde arasında celse yapmak, yani kısa bir ara oturuşu yapmak.
Bunun ta‘dîl-i erkânın bir parçası olma ihtimaline binaen vâcip olduğu da
söylenmektedir.
20. Secdelerde başını iki eli arasında yere koyup ellerini yüzünden uzak
tutmamak ve parmaklar bitişik ve el ayası yere yapışık olmak.
21. Secdelerde üçer defa "Sübhâne rabbiye'l-a‘lâ" demek.
22. Erkeklerin, secdede iken karnı uyluklardan, dirsekleri yanlarından
ve kolları yerden uzak tutması. Kadınlar ise, secdede alçalıp kollarını yanla-
rına bitiştirir ve karnı uyluklarına yapıştırırlar.
23. Secde arası oturuşta
(celse)
ellerini uylukları üzerine koymak.
24. Gerek celsede gerek ka‘dede, erkekler sol ayaklarını yere yayıp üze-
rine oturur ve sağ ayaklarını parmaklar kıbleye gelecek şekilde dikerler.
Kadınlar ise ayaklarını sağ yanlarına yatık bir şekilde çıkarıp, öyle otururlar
(teverrük)
.
25. Tahiyyât’ın teşehhüdünde "lâ ilâhe" derken sağ elinin şahadet par-
mağını yukarı kaldırıp "illallâh" derken indirmek.
26 Tahiyyât'ı gizli okumak.
27. Rek‘atı ikiden ziyade olan farzların ilk iki rek‘atının dışında Fâtiha
okumak.