

240
İ
LMİHAL
b) NAMAZIN RÜKÜNLERİ
1. İftitah Tekbiri
İftitah "başlamak, kapıyı açıp girmek" anlamındadır. İftitah tekbiri
(tahrîme)
, namaza başlarken alınan tekbir olup "Allahüekber" cümlesini
söylemektir. İftitah tekbiri, bütün mezhep imamlarına göre farz olmakla
birlikte Hanefî imamlar bunu rükün değil şart olarak, diğer üç mezhep
imamı ise rükün olarak değerlendirmiştir. İftitah tekbiri Hanefî mezhebinde
rükün değil şart olmakla birlikte, rükünlere çok yakın oluşu sebebiyle bir
rükün gibi değerlendirilmesi ve rükünler arasında ele alınması yanlış olmaz.
İftitah tekbirinin şart veya rükün kabul edilmesi şeklindeki görüş ayrılı-
ğının pratik sonucu şudur: Bir kimsenin setr-i avret, necâsetten tahâret veya
istikbâl-i kıble şartını, iftitah tekbirinden sonra yerine getirmesi durumunda
kıldığı namaz, iftitah tekbirini şart sayanlara göre geçerli, rükün sayanlara
göre ise geçersizdir. Söz gelimi kolu başı açık olarak tekbir alıp namaza du-
ran bir kadın iftitah tekbirinden sonra kolunu başını örtse Hanefî imamlara
göre namazı geçerli, ötekilere göre geçersizdir.
Bilen ve söylemekte güçlük çekmeyen kişi iftitah tekbirinde Allahüekber
demelidir. Allah'ı yüceltme, O'nun büyüklüğünü ikrar anlamı taşıyan “Allahü
kebîr”, "Allahü azîm" gibi başka sözlerle tekbir alındığında, farz yerine gel-
miş olur. Fakat "estağfirullah"
(Allah'tan bağışlanmak dilerim)
veya "bismil-
lah" gibi dua anlamı taşıyan ifadelerle tekbir alınacak olursa farz yerine gel-
miş olmaz. Yine bir kimse Arapça dışında bir dilde tekbir getirecek olsa, Ebû
Hanîfe'ye göre bu da yeterlidir.
Hz. Peygamber'in tekbir alırken ellerini omuz hizasına kadar kaldırdı-
ğına dair rivayet bulunduğu gibi, kulak hizasına veya kulaklarının üstü
hizasına kadar kaldırdığına dair rivayetler de vardır. Bu rivayetlerin birleşti-
rilmesi durumunda, tekbir alırken başı hafifçe öne eğerek başparmak kulak
memesine değecek şekilde elleri kaldırmanın uygun olduğu belirtilmiştir.
Tekbir cümlesinde "Allah" kelimesinin ilk harfi olan A harfini uzatarak "Âllah"
yahut "Aallah" veya “Eallah” diye tekrarlayarak okumak câiz değildir. Bu şekilde
okumak mânayı bozacağı için, farz yerine getirilmemiş ve namaz geçersiz olur.
İmama uymak üzere ayakta alınan iftitah tekbirinin tamamen kıyam
halinde alınması şarttır. Buna göre, rükû halinde bulunan imama uyacak
olan kimse, kıyam halinde Allah deyip, ekber lafzını rükûa vardıktan sonra
diyecek olsa, imama uyması sahih olmaz.