Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  25 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 25 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

239

Nâfile namazlar için "falanca namazın ilk sünnetini veya son sünnetini

kılmaya niyet ettim" diye niyet edilir. Bununla birlikte, ister müekked isterse

gayr-i müekked olsun nâfile namazlarda, "falanca namazın sünnetini" diye

bir belirleme yapmak şart değildir; sadece namaz kılmaya niyet edilmesi

yeterlidir, fakat belirleme yapılması daha iyi olur. Özellikle teravih namazı

kılarken, "teravih namazına" veya "vaktin sünnetine" diye niyet edilmesi

daha ihtiyatlı bir tutum olur. Cemaate yetişip de imamın farzı mı yoksa tera-

vihi mi kıldırdığını bilmeyen bir kimse, farza niyet ederek imama uyar. Eğer

imam farzı kıldırmakta ise, uyan kişinin farzı sahih olur; imam teravihi kıl-

dırmakta imişse, uyan kişinin kıldığı namaz nâfile olur, fakat yatsının far-

zından önce olduğu için teravih namazı yerine geçmez.

Niyet ederken hangi farz namazın kılındığının belirlenmesi (tayin) şart

olmakla birlikte, eda veya kazâ şeklinde bir belirleme yapmak gerekli değildir.

Çünkü kazâya kalmış bir namaz, eda niyetiyle kazâ edilebileceği gibi, henüz

vakti çıkmamış bir namaz da kazâ niyetiyle eda edilebilir.

Cemaatle namaz kılınması halinde imama uymaya da niyet edilmesi gere-

kir. Fakat imamın, imamlığa niyet etmesi şart değildir. Arkada kadın cemaat

bulunması halinde, kadınların iktidâsının sahih olabilmesi için imamın onlara

imam olmaya niyet etmesi gerektiği söylenmiştir.

Niyetin Zamanı.

Niyetin iftitah tekbiriyle birlikte yapılması efdaldir.

Fakat niyet ile tekbir arasında namaz ile bağdaşmayacak bir iş bulunmaması

şartıyla, tekbirden önce de niyet edilebilir. Tekbir alındıktan sonra yapılan

niyet çoğunluk tarafından kabul edilen görüşe göre geçerli olmaz. Diğer bir

görüşe göre Sübhâneke'den veya eûzüden önce edilen niyet ile namaz ge-

çerli olur. Öteki mezhepler niyet ile tekbirin yakın olmasına önem vermişler-

dir. Özellikle Şâfiî mezhebinde niyetin hemen tekbirden önce veya tekbirle

birlikte yapılması gerekir.

Namaza başlarken yapılan niyetin namaz sonuna kadar hatırlanması

şart değildir. Bu bakımdan bir kimse bir vaktin farz namazına niyet ederek

namaza başlasa, daha sonra nâfile kılıyormuş gibi bir zan ile namazını ta-

mamlasa, farz namazı kılmış sayılır.