

N
AMAZ
271
dayanışma ve yardımlaşma anlamı nedeniyle İslâm'ın bir şiarı ve sembolü
haline gelmiştir ve vazgeçilmez bir uygulama olarak öylece devam etmiştir.
Cuma namazı dışında en kuvvetli cemaat, sabah namazının cemaati,
sonra yatsı namazının cemaati, sonra ikindi namazının cemaatidir. Ebû
Hüreyre'den rivayet edildiğine göre Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:
"İn-
sanlar ilk safın sevabını bilselerdi, ön safta durabilmek için kura çekmekten
başka yol bulamazlardı. Namazı ilk vaktinde kılmanın sevabını bilselerdi
bunun için yarışırlardı. Yatsı namazı ile sabah namazının faziletini bilselerdi,
emekleyerek de olsa bu namazları cemaatle kılmaya gelirlerdi"
(Buhârî,
“Ezân”, 9, 32; Müslim, “Salât”, 129, 131)
. Bir başka hadiste de
"Kim yatsı
namazını cemaatle kılarsa, gece yarısına kadar namaz kılmış sevabını alır.
Sabah namazını da cemaatle kılarsa bütün geceyi namaz kılarak geçirmiş
gibi sevap alır"
(Buhârî, “Ezân”, 34; Müslim, “Mesâcid”, 260)
buyurmuşlardır.
Safların en faziletlisi en ön saftır. Bu fazilet imama yakınlık derecesinde-
dir. Fakat imama en yakın duran kişiler imamlığa ehil olan kişiler olmalı ki
imamın abdesti bozulduğunda, hemen birini yerine geçirebilsin.
b) Cemaatle Namazın Hükmü
Cemaat fazileti her ne kadar bir kişiyle de olabilir ve hâne halkıyla dahi
cemaatle namaz kılınabilirse de bu, camiye çıkmanın ve daha kalabalık bir
cemaatte bulunmanın sevabına denk olmaz. Farz namazların cami ve mes-
citlerde cemaatle kılınışı İslâm dininin bir sembolü ve şiarı olduğu için bunun
terk ve tatil edilmesi asla câiz görülemez.
Cemaatin önemini gösteren çok sayıda hadis bulunmaktadır. Bunlardan
birinde Hz. Peygamber
"Üç kişi bir köyde veya sahrada bulunur ve cemaatle
namaz kılınmazsa, şeytan onlara hâkim olur. Öyleyse cemaatten ayrılma.
Çünkü kurt ancak sürüden ayrılan koyunu yer"
buyurmaktadır
(Ebû Dâvûd,
“Salât”, 47)
. Bir diğer hadiste ise
"Nefsim kudret elinde olan Allah'a yemin
ederim ki, ateş yakılması için odun toplanmasını emretmeyi, sonra da namaz
için ezan okunmasını, daha sonra da bir kimseye emredip imam olmasını,
sonra da cemaatle namaza gelmeyenlere gidip evlerini yakmayı düşündüm"
(Buhârî, “Ezân”, 29, 34; Müslim, “Mesâcid”, 251-254)
diyerek cemaatin top-
luca terkedilmesinin en ağır müeyyide uygulanmasını gerektiren yanlış bir
davranış olduğunu ifade etmektedir.
Cemaatle namaz kılmanın önemine dair bu ve benzeri hadislerden ve il-
gili âyetlerden hareketle Hanbelîler, cemaatle namaz kılmanın erkekler için
farz-ı ayın, Şâfiîler de farz-ı kifâye olduğunu söylemişlerdir. Hanefî ve