Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  163 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 163 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

377

K) Şehidlere Ait Hükümler

Allah yolunda canını veren kimseye

şehid

denir

(çoğulu

şühedâ

)

. Böyle

bir kişiye şehid denilmesinin ne anlama geldiği konusundaki görüşlerden

bazıları şunlardır: Böyle bir kişiye şehid denilmiştir; çünkü bu kişinin cen-

nete gireceğine şahitlik edilmiştir. Böyle bir kişiye şehid denilmiştir; çünkü

ölümü anında birtakım rahmet melekleri hazır bulunmuştur. Böyle bir kişiye

şehid denilmiştir; çünkü kendisi Cenâb-ı Allah'ın mânevî huzurunda hazır

olarak rızıklandırılacaktır.

Şehidlik Muhammed ümmetine tahsis edilmiş üstün bir pâye, büyük bir

mertebedir. Kur'an'da

"Allah yolunda öldürülenlere ölü demeyin! Onlar diri-

dirler, fakat siz farketmiyorsunuz"

(el-Bakara 2/154)

ve

"Allah yolunda öldü-

rülenleri ölü sanmayın! Onlar diridirler. Rableri katından rızıklandırılmakta-

dırlar"

(Âl-i İmrân 3/169)

buyurulmuştur. Peygamberimiz de bir hadislerinde

"Şehid cennettedir"

buyurmuş

(Ebû Dâvûd, “Cihâd”, 25)

, başka bir hadiste

de

"Allah katında hayırlı bir mertebede iken ölmüş kullar içinde, dünya

içindekilerle birlikte kendisine verilecek olsa bile, şehidden başka hiçbir

kimse yeniden dünyaya gelmek istemez. Çünkü şehidler, şehidliğin ne denli

üstün bir mertebe olduğunu görmüş oldukları için, dünyaya dönüp yeniden

bir kere daha şehid olmak için can atarlar"

(Buhârî, “Cihâd”, 6)

diyerek,

âhirette verilen üstün mertebe yanında şehâdet şerbetini içmenin, şehidliği

tatmanın da ayrı bir zevki bulunduğunu ifade etmiş olmaktadır. İslâm di-

ninde şehidlik yüksek bir mertebe olarak kabul edildiği ve Allah yolunda

öldürülenler şehidlik pâyesiyle taltif edildiği için, müslümanlar açısından

Allah yolunda ölmek sevimli ve gönülden istenen bir iş haline gelmiştir.

Birçok hadiste hangi durumda bir müslümanın şehid olacağı konusuna

açıklık getirilmiştir. Bir hadiste, canı, malı ve namusu uğruna ölen kişinin

şehid olacağı bildirilmiştir. Korunması dinin amaçları arasında yer alan can,

mal ve namus uğruna ölmenin şehid olarak nitelendirilmesi, bu hususlara

dinimizde ne kadar önem verildiğini de göstermektedir.

İslâm hukukçuları ilgili hadislerden yola çıkarak dünyevî ve uhrevî hü-

kümler bakımından şehidleri üç kısımda değerlendirmişlerdir.

1. Hem dünya hem âhiret hükümleri bakımından şehid sayılanlar: Bun-

lar Allah yolunda savaşırken öldürülen kişilerdir. Kâmil mânada şehid bun-

lardır ve bunlara "hükmî şehid" denilir. Bu tür şehidler yıkanmaksızın, kanlı

elbiseleriyle defnedilir, elbiseleri onların kefeni yerine geçer. Üzerindeki silâh

ve başka ağırlıklar alındıktan sonra cenaze namazı kılınarak defnedilir. Di-