Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  151 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 151 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

365

Çatışma esnasında öldürülen eşkıyanın, teröristlerin ve soyguncuların da

cenaze namazı kılınmaz. Fakat şer‘î bir cezanın uygulanması sonucunda

ölenlerin cenazeleri yıkanır ve namazları kılınır.

İrtidad ederek Müslümanlık’tan çıkmış olan kimsenin cenaze namazı kı-

lınmayacağı gibi, müslüman mezarlığına da defnedilmez.

Bir müslümanla evli bulunan hıristiyan veya yahudi kadının hangi me-

zarlığa gömüleceği hususu tartışmalıdır. En doğrusu bu konuda kendisinin

bir vasiyeti varsa ona uyulması, yoksa ailesinin isteğine bırakılmasıdır.

Müslüman olanlarla müslüman olmayanların cenazeleri karışacak olsa,

ayırt etme imkânı varsa ayırt edilir ve ona göre davranılır. Ayırma imkânı

yoksa bu takdirde hepsi yıkanır ve müslümanlara niyet ederek hepsinin

üzerine birlikte cenaze namazı kılınır.

F) Taşınması

Cenazeyi teşyî etmek, yani arkasından mezara kadar gitmek sünnettir,

bunda büyük sevap vardır. Hatta akraba veya komşulardan olup iyi haliyle

bilinmiş kişilerin cenazesini teşyî etmenin nâfile namazdan daha faziletli

olacağı söylenmiştir.

Hazırlanmış olan cenazeyi bir an önce götürüp defnetmek iyidir. Cuma

günü sabahleyin hazırlanmış olan cenazeyi, cemaati daha çok olsun diye

cuma namazı sonrasına ertelemek mekruhtur. Ancak cenaze ile ilgilenildiği

takdirde cuma namazının kaçırılacağı endişesi varsa bu takdirde cenaze

cuma namazı sonrasına bırakılabilir. Bayram namazı vaktinde hazırlamış

olan cenazenin namazı da bayram namazından sonra hutbeden önce kılınır.

Cenazenin taşınmasında sünnet olan şekil, dört kişinin dört taraftan ce-

nazeyi yüklenmesidir. Her bir taraftan sırayla yüklenip onar adım, toplam

kırk adım götürmek müstehaptır. Cenaze önce ön taraftan sağ omuza, sonra

ayak tarafından sağ omuza alınır. Sonra yine ön taraftan bu defa sol omuza,

sonra arka taraftan sol omuza alır. Her bir omuzlamada onar adım yürünür.

Cenazeyi, omuzlara yüklenerek kabre götürmek onların haklarında gös-

terilen en büyük hürmet ve saygı nişanıdır. Böyle bir hareket insanlığın

şeref ve kıymetini gösterir. Bir insanı âhiret evinin kapısına eşya taşır gibi

götürmek insanın hassas kalbini incitebilir. Bunun için de bir zaruret olma-

dıkça cenazeyi sırtlamak, hayvan veya arabaya yüklemek mekruh görül-