Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  146 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 146 / 166 Next Page
Page Background

360

İ

LMİHAL

Bulûğ çağına yaklaşmış çocuklar, büyükler hükmündedir. Bu çağa gel-

memiş çocukların kefenleri sadece izâr ve lifâfeden ibaret olur. Kefenin tek

kat olması da mümkündür. Fakat üç kat yapılması daha iyidir.

Kefen, ölen kişinin kendi malından karşılanır. Kefen harcamaları, ölen ki-

şinin borcundan, vasiyetinden ve vârislerin haklarından önce gelir. Geriye mal

bırakmamış kimselerin kefen masrafı, hayatta iken nafakasını vermekle yü-

kümlü bulunduğu kimselere aittir. Böyle bir kimsesi yoksa, duruma göre bir

devlet kurumu tarafından veya oradaki müslüman halk tarafından karşılanır.

Hanefî mezhebinde fetvaya esas olan görüşe göre, arkada mal bıraksın

bırakmasın kadınların kefenleri kocalarına aittir. İmam Muhammed'e göre ise,

arkada mal bırakmayan kadınların tekfin ve teçhiz masrafları, bu kadınların

nafakalarını temin etmekle yükümlü olan kimselere aittir. Kendilerine ait mal-

ları varsa, masraflar oradan karşılanır. Şâfiî'nin görüşü de böyledir.

Bir ölünün teçhiz ve tekfin masraflarını vârislerden birisi karşılamışsa, bu

masrafları ölünün terekesinden alabilir. Fakat akraba olsun olmasın, bu mas-

rafları vâris olmayan bir kimse, vârislerin isteği veya izni olmadan karşılamış-

sa, terekeden alma hakkı olmamakla birlikte vârisler bu kişinin yaptığı masrafı

ödemek isterlerse, bu kişinin harcadığı miktarı almasında sakınca yoktur.

Ölünün alnına veya sargısına veya kefenine kendisinin iman üzere, ezelî

ahid üzere sabit olduğuna dair

ahidnâme

denilen bazı mukaddes kelimeler ya-

zılacak olursa, ölen kişinin yüce Allah'ın mağfiretine kavuşmasının umulacağı

söylenmiştir. Bunun mürekkeple veya kalıcı başka bir şeyle yazılması çeşitli

nedenlerle hoş karşılanmamış, bunun yerine, ölü yıkandıktan sonra şahadet

parmağı ile alnına

bismillâhirrahmânirrahîm

ve göğsü üzerine yine işaretle

Lâ ilâhe illallah

yazılması uygun ve faydalı görülmüştür.

C) Cenaze Namazı

Yıkanıp kefenlenen ölüye son duayı yapmak üzere cenaze namazı kıl-

mak görevi vardır. Bu görev farz-ı kifâyedir. Namaza duracak olan müslü-

manların yönü kıbleye gelecek şekilde, cenaze ön tarafa konulur. Müslü-

manlar abdestli ve kıbleye yönelik olarak dua mahiyetindeki bu namazı

kılarlar.

Cenaze namazına niyet şarttır. Bu niyetle ölünün kadın veya erkek, kız

çocuk veya erkek çocuk olduğu belirlenir

(ta‘yîn)

. Bu durumu bilmeyen kişi

"üzerine imamın namaz kıldığı kişi" diye niyet edebilir.