Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  150 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 150 / 166 Next Page
Page Background

364

İ

LMİHAL

E) Cenazeye İlişkin Bazı Meseleler

Kıble yönü araştırılıp ona göre namaz kılındıktan sonra hataya düşüldüğü

anlaşılsa, namaz yeniden kılınır. Fakat namazdan sonra cemaatin abdestsiz

olduğu anlaşılsa namaz iade edilmez; çünkü imamın namazı sahih olunca,

bununla cenaze namazının farziyeti yerine gelmiş olur.

Genel olarak namaz kılmanın mekruh sayıldığı vakitlerde yani güneşin

doğması veya batması veya zevale yaklaşması hallerinde cenaze namazı

kılmak da mekruhtur. Fakat bu vakitlerde kılınmış olan cenaze namazının

iade edilmesi yani yeniden kılınması gerekmez. Bu vakitlerde cenazenin

defnedilmesi ise mekruh değildir.

Hanefî ve Mâlikî fakihleri, kıble yönünde sapma meydana geleceği ge-

rekçesiyle, gaip yani orada bulunmayan bir cenaze üzerine namaz kılmayı

câiz görmezler. Fakat Şâfiîler'e göre gaip üzerine cenaze namazı kılınabilir.

Çünkü Peygamberimiz Necâşî'nin namazını bu şekilde kılmıştır. Hanbelîler'e

göre de aradan bir ay geçmedikçe gaip üzerine cenaze namazı kılınabilir.

Namazı kılınmayarak gömülmüş olan bir cenazenin henüz dağılmamış

olduğu muhtemel ise, ölünün hakkını ödemiş olmak için, kabri üzerine na-

maz kılınır.

Diri olarak doğduğu bilinen bir çocuk yıkanıp namazı kılınır. Ölü olarak

doğarsa, yıkanır fakat üzerine namaz kılınmaz.

Bir ölü yıkanmadan kefenlenmişse veya bir yerinin yıkanması unutul-

muşsa, kefen açılır ve yıkanması tamamlanır. Eğer üzerine namaz kılındık-

tan sonra durum anlaşılırsa, yine açılır, yıkanması tamamlanır ve namaz

iade edilir. Kabre konulup üzerine toprak atılmadığı sürece hüküm böyledir.

Fakat kabre konulup üzerine toprak atıldıktan sonra, kabirden çıkarılması

artık haramdır. Hiç yıkanmamış bile olsa artık öyle kalır. Ancak namaz kı-

lınmamışsa kabri üzerinde namaz kılınabilir. Benimsenen görüş budur. Ke-

fensiz olarak kabre konulduğu zaman da kabir açılamaz.

Ebû Yûsuf'a göre, yanlışlıkla veya dayanılmaz bir ağrı ve acıdan dolayı

olmadıkça, bilerek kendini öldüren yani intihar eden kimsenin cenaze na-

mazı kýlýnmaz. İşlediği cürmün ağırlığını göstermesi bakımından bu görüş

yerinde olmakla birlikte, bu durumun acılı ailenin acısını bir kat daha artýra-

caðý düşüncesiyle, böyle kimselerin de namazının kılınabileceği söylenmiştir.

Anasını veya babasını kasten öldüren kimselerin de cenaze namazı kı-

lınmaz.