Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  54 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 54 / 166 Next Page
Page Background

268

İ

LMİHAL

dinleyenlerin bu sözden sonra "sadakte ve berirte”

(doğru ve iyi söyledin)

demeleri güzel bulunmuştur.

Erkekler yalnız başlarına yahut cemaatle namaz kılacakları zaman ik

a-

met yapılır, Türkçe'deki deyişiyle k

a

met getirilir. Ezanın sözleri aynen oku-

nur, sadece “Hayye ale'l-felâh”tan sonra iki kere “Kad k

a

meti's-salâh”

(Na-

maz başladı)

denilir.

Ezan okumak için vaktin girmiş olması şarttır. Vakit girmeden okunan

ezanın vakit girince yeniden okunması

(iade)

gerekir. Diğer mezheplerde

sabah ezanının vakit girmeden okunabileceği kabul edilmiştir. Çünkü onlara

göre sabah namazını ilk vaktinde kılmak efdaldir.

Ezan okuyacak kimselerin erkek, akıllı, takvâ sahibi olmaları gerekir.

Cahillerin, fâsıkların, çocukların ve kadınların ezan okumaları veya k

a

met

getirmeleri mekruhtur. Ezan okuyan kimselerin abdestli olmaları gerekir;

abdestsiz okunan ezan geçerli olmakla birlikte böyle yapmak mekruhtur.

Müezzinler güzel ve gür sesli olmalıdır. Peygamberimiz yirmi kişiye ezan

okutturup dinlemiş, içlerinden Ebû Mahzûre'nin sesini beğenmiştir

(Dârimî,

“Salât”, 7)

.

Her namaz için bir ezan ve bir k

a

met yapılır. Sadece cuma namazında

iki ezan bulunmaktadır. Bu bakımdan, bir camide vakit namazı ezan oku-

narak ve k

a

met getirilerek cemaatle kılınmışsa, daha sonra tek veya cemaat

olarak aynı vakti o camide kılacak olanların tekrar ezan ve k

a

met okumaları

gerekmez. Hatta ezan vaktinden sonra namazı evlerinde veya dükkânla-

rında kılacak olan kimseler ezan okumadıkları gibi cemaat bile olsalar k

a

met

de getirmeyebilirler. Fakat cemaat olduklarında k

a

met getirmeleri müste-

haptır.

Ezan ve k

a

met vakit namazlarında sünnettir. Ezan ve k

a

met vaktin de-

ğil, namazın sünneti olduğu için kazâ namazı kılarken de ezan ve k

a

met

okumak sünnet kabul edilmiştir. Birden fazla kazâ namazı kılınacak ise,

meclis aynı olsun farklı olsun, her bir namaz için ayrı ayrı ezan ve k

a

met

getirilmesi daha faziletli görülmüş olmakla birlikte aynı yerde birden fazla

kazâ kılınacak olduğunda bunların ilkinde bir kere ezan okunup, diğerle-

rinde sadece k

a

metle yetinilmesi de mümkündür. Bir diğer görüşe göre, bir

mecliste ne kadar kazâ kılınırsa kılınsın, bir ezan ve bir k

a

met yeterli olur.

Ezan ve k

a

mette müezzin ayakta kıbleye doğru yönelir. Hayye ale's-

salâh derken sağa, Hayye ale'l-felâh derken sola döner. Ezanı minareden

okuyorsa, sağ taraftan sol tarafa doğru dolaşarak okur. Sesinin gür çıkması

için iki parmağıyla veya eliyle kulağını kapatır.