Background Image
Table of Contents Table of Contents
Previous Page  51 / 166 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 51 / 166 Next Page
Page Background

N

AMAZ

265

Hadiste geçen "insanların kelâmı" sözü, başka biriyle karşılıklı konuşmak

anlamına gelebileceği gibi insanların kendi aralarındaki konuşmaları türünden

konuşma, gündelik konuşma ve insan sözü anlamına da gelebilir.

"Namaz ancak tesbih, tekbir ve Kur'an okumadan ibarettir" ifadesi ise,

hasr ifade edecek şekilde anlaşılacak olursa, namazda bunların dışında bir

şey yapılamayacağı sonucu çıkar. Nitekim bazı Hanefîler bu noktadan hare-

ketle Kur'an lafızları dışında bir şeyle namazda dua edilemeyeceğini söyle-

mişlerdir. Diğer âlimler ise, namazda konuşma yasağının Mekke döneminde

geldiğini, halbuki namazdaki özel dua ve zikirlerin pek çoğunun Medine

döneminde hadislerle sabit olduğunu ve bu hadislerin "Namaz tesbihten…

ibarettir" hadisinin kapsamını daralttığını öne sürerek, namazda her türlü

lafızla dua edilebileceğini savunmuşlardır.

Hz. Peygamber bir gün namaz kılarken arkasında bir adamın "Ey Allahım,

bana ve Muhammed'e merhamet et, başka da hiç kimseye merhamet etme"

diye dua ettiğini duymuş, selâm verdikten sonra bu şekilde dua eden bede-

vîye dönerek

"Geniş olan bir şeyi (Allah'ın rahmetini) daralttın"

demiştir

(Buhârî, “Edeb”, 27)

. Hz. Peygamber, namazda bu şekilde dua ettiği için o

kişiye namazı yeniden kılmasını söylememiş, sadece bencillik yapmaması

için uyarmıştır. Bu olay, namaz kılan kimsenin namazın dua ve münâcâta

ayrılmış bu bölümünde Kur’an ve Sünnet lafızları dışında fakat onlara uy-

gun içerikte sözlerle istediği gibi dua edebileceğini göstermektedir.

Hz. Peygamber rükûdan doğrulurken "Semiallahü limen hamideh" de-

miş, kendisiyle birlikte namaz kılan arkadaşlarından Rifâa "ve leke'l-hamd

hamden kesîren tayyiben mübâreken fîh" diye ilâve etmiş; Hz. Peygamber

selâm verince arkaya dönerek

"Demin konuşan kimdi?"

diye sormuş; Rifâa

"Bendim" deyince, bunun üzerine Hz. Peygamber,

"Otuz küsur melek gör-

düm, senin söylediğin o sözü önce yazıp göğe götürmek için birbirleriyle

yarışıyorlardı"

diyerek, Rifâa'nın ihdas ettiği bu sözü onaylamıştır

(bk.

Şevkânî, II, 317-322)

.

Bu hadisler, namazda konuşma yasağının başka biriyle konuşmaya iliş-

kin olduğunu, içerik bakımından uygun olmak şartıyla, kişinin istediği la-

fızlarla dua edebileceğini göstermektedir.

Namazda "Ey Allahım, beni evlendir, karnımı doyur" gibi insanların ko-

nuşmalarına benzeyen sözler söylenirse, Hanefîler'e göre bunu söyleyen

kişinin namazı bozulur. Çünkü bu söz, Kur'an'daki dualara ve Hz. Peygam-

ber'in namazda okuduğu veya okunabileceğini bildirdiği dualara benzeme-