322
İ
LMİHAL
Bu durumlarda namaz ve dua, tabiat olaylarının insanlarda ve çevrede
hâsıl edebileceği olumsuz etkilere karşı Allah'tan yardım dileme mahiyetin-
dedir.
m) Mübarek Gecelerde Namaz Kılmak
Müslümanlar için çeşitli sebeplerle mübarek sayılan birçok gece mev-
cuttur. Üç ayların birincisi olan recep ayının ilk cuma gecesi Regaib gecesi
ve 27. gecesi de Mi‘rac gecesidir. Üç ayların ikincisi olan şâban ayının 15.
gecesi Berat gecesidir. Üç ayların üçüncüsü olan ramazan ayının 27. gecesi
ise Kadir gecesidir.
Bu mübarek gecelerle ilgili özel nâfile namaz yoktur. Fakat bu geceleri
vesile ederek nâfile namaz kılmak, Kur'ân-ı Kerîm okuyarak üzerinde dü-
şünmek, tezekkür ve tefekkür etmek yararlı olur. Peygamberimiz Kadir ge-
cesinde nasıl dua edebileceğini soran Âişe vâlidemize şöyle demesini tavsiye
etmiştir:
Allahümme, inneke afüvvün tühibbü'l-afve fa‘fü annî
(Ey
Allahım! Sen şüphesiz çok affedicisin, affetmeyi seversin, beni affet)
(Tirmi-
zî, “Da‘avât”, 84)
.
XIV. NAMAZLA İLGİLİ BAZI MESELELER
Namaz İslâm dininde önemli bir ibadet olduğu için, olağan durumlarda
kılınmasına özen gösterildiği gibi, olağan dışı durumlarda da çoğu zaman
terkine müsamaha edilmemiş, bunun yerine, olağan dışı durumun mahiye-
tine ve ağırlığına göre, namaz kılışta bazı kolaylıklar sağlanmış ve böylece
her gün namaz ibadeti vasıtasıyla yüce Rab ile bağlantı kurma imkânı de-
vam ettirilmiştir.
A) HASTA NAMAZI
Hastalık ve yolculukta genel olarak meşakkat ve sıkıntı bulunduğu için
bu durumlar, bedenî ibadetlerden özellikle namaz ve oruçta bir hafifletme,
kolaylaştırma sebebi sayılmıştır.
Taat, takata göre olduğundan, yani buyruğun yerine getirilmesi kişinin
gücü ölçüsünde olduğundan hastanın namazı kendi gücüne göre belirlen-
miş, hastalığın artması ve şiddetlenmesi nisbetinde namazın eda biçiminde
eksiklik ve kolaylığa izin verilmiştir. Bu itibarla meselâ kıyam, namazın
önemli bir rüknü olduğu halde ayakta duramayan veya zorlukla duran kim-
seler nasıl mümkün ve kolay ise o şekilde oturarak kılabilirler. Oturarak dahi
kılamayan, yani bu durumda rükû ve secde etmekten âciz olan kimse, im-